Page 1 of 2

Posted: Sun, 17.10.2004, 14.48
by Charlie Frank
Ekaa kertaa kijoittelen, mutta en löytänyt aiheesta aiempaa topiccia.. elikkä ryhmän eteneminen tuolla tactics-sivulla on sama kuin Flashpointissa noin yleensä (liekö jenkkien käyttämä?). Suomen PV:han kuitenkin käyttää taistelijapareja, ja jonossa edetään muodossa RJ-1.pari-2.pari-3.pari (sis. varaJ). Rivissä ensimmäinen pari menee vasemmalle, ja kakkonen ja kolmonen oikealle siten että varajohtaja on uloimpana.

Liekö näihin "vääriin" etenemismuotoihon päädytty yksinkertaisuuden takia vai jostain muusta syystä? Olisi kiva tietää..

Loppukysymys vielä kertasingoista: koron otto on vain nimellistä. Jos kohde on kauempana kuin 300m niin voi alkaa harkita tähtäimen nostoa hieman. Onko tämä enginen vika, elikkä kranaatit eivät tipu niin paljon kuin oikeasti?

Posted: Mon, 18.10.2004, 0.12
by Broileri
Taistelijaparisysteemiä on Kyllikissä mietitty ja joskus testattukin, mutta aika vähän.

Ofpissa taistelijaparitoiminta on vähän turhan vaikeaa. Se missä siitä olisi eniten iloa, eli syöksyen eteneminen, vaatii ylimääräistä kikkailua ehkä enemmän kuin on käytännöllistä (tai hauskaa). Lähinnä kyse on kahdesta rajoituksesta:
1) Tilannetietoisuus on ofpissa ja tietokonepeleissä huonompi kuin tosielämässä. Ympärilleen ei ehdi vilkuilla koko ajan, ja yksittäistä taistelijaa on hankala pitää silmällä. Pelkkä muodossa pysyminen ja RJ:n seuraaminen on yleensä riittävän haastavaa.
2) Viestintä on ofpissa RJ:n käskyjä yksittäisille taistelijoille ja näiden kuittauksia RJ:lle. Yksittäiset taistelijat eivät voi kommunikoida keskenään kuin chatilla, ja jos kaikilla on asiaa toisilleen yhtäaikaa ("tue sinä, minä syöksyn"), viestiliikenne puuroutuu helposti.

Kovalla harjoittelulla ja hiomisella tuon saisi kyllä varmaan toimivaksi. Aikoinaan päädyttiin ofpin omaan malliin juurikin sen yksinkertaisuuden takia.

Loppukysymys vielä kertasingoista: koron otto on vain nimellistä. Jos kohde on kauempana kuin 300m niin voi alkaa harkita tähtäimen nostoa hieman. Onko tämä enginen vika, elikkä kranaatit eivät tipu niin paljon kuin oikeasti?


FDF:n tekijät osaavat vastata paremmin, mutta pelillisistä syistä on hyvä ettei sinkojen ammuksien tai kiväärien luotien lentorata ole niin kaareva kuin irl, koska takatähtäintä ei voi säätää.

Posted: Mon, 18.10.2004, 0.29
by SmartDrv
Broileri wrote:
Loppukysymys vielä kertasingoista: koron otto on vain nimellistä. Jos kohde on kauempana kuin 300m niin voi alkaa harkita tähtäimen nostoa hieman. Onko tämä enginen vika, elikkä kranaatit eivät tipu niin paljon kuin oikeasti?


FDF:n tekijät osaavat vastata paremmin, mutta pelillisistä syistä on hyvä ettei sinkojen ammuksien tai kiväärien luotien lentorata ole niin kaareva kuin irl, koska takatähtäintä ei voi säätää.
Pitäisi kai tämä muistaa, mutta eikös ainakin vielä 1.0-versiossa lentoradat olleet realistisemmat? Matalampi lähtönopeus, nopeampi lasku. Hommahan toimi muuten mainiosti, mutta pahan lagin tullen osa kudeista jäi aivan liian lyhyeksi eikä se toiminut siis halutulla tavalla. Jossakin vaiheessa (1.1 kenties?) nuo arvot sitten rukattiin uusiksi nykyiselle tasolle jossa mitään ihmeellisyyksiä ei pitäisi tapahtua.

Posted: Mon, 18.10.2004, 3.16
by Charlie Frank
Njoo.. paritoiminta sinänsä olisi kokonaan toinen juttu, ellei tehtäviä suunnittelisi siten että yhdessä ryhmässä olisi teknisesti kolme parin miehen ryhmää.. Silloin RJ:n tehtävä vain muuttuisi vaikeammaksi eikä monikaan tehtävä sovellu siihen. Tuossa pahuksen avorivissä vain ketuttaa kun täytyy joka kerta alkaa muistelemaan numeroaan ja sitä tuliko oikealle vai vasemmalle puolelle.. :D

Posted: Mon, 18.10.2004, 12.01
by 66-1089635112
Sinkomiehenä totesin saman; 1.0 jälkeen lentoradat muuttuivat oleellisesti. Homma toimii kuin elokuvissa. Todellisuudessa KESSillä olisi todella vaikeata osua maaliin 400metrin päässä, mutta pelissä,,"see, i-i-i-it's r-real easy"

Posted: Wed, 20.10.2004, 15.35
by Psykoisi
Charlie Frank wrote:Tuossa pahuksen avorivissä vain ketuttaa kun täytyy joka kerta alkaa muistelemaan numeroaan ja sitä tuliko oikealle vai vasemmalle puolelle.. :D
Tämän takia Kyllikin taistelijoita harjoitetaan aiheessa runsaasti jotta ne numerot ovat selkärangassa. Jos ei osaa paikkaansa, ei saa karkkia harjoituksen päätteeksi.

Posted: Wed, 20.10.2004, 23.21
by Charlie Frank
Psykoisi wrote:
Charlie Frank wrote:Tuossa pahuksen avorivissä vain ketuttaa kun täytyy joka kerta alkaa muistelemaan numeroaan ja sitä tuliko oikealle vai vasemmalle puolelle.. :D

Tämän takia Kyllikin taistelijoita harjoitetaan aiheessa runsaasti jotta ne numerot ovat selkärangassa. Jos ei osaa paikkaansa, ei saa karkkia harjoituksen päätteeksi.
Niinpä.. ensin opitaan yhtä ja sitten toista.. tottumiskysymyshän se taitaa vain olla. Eikä FP:ssä varajohtajakaan kulje viimeisenä.

Posted: Thu, 21.10.2004, 17.33
by Gorath
Charlie Frank wrote:Tuossa pahuksen avorivissä vain ketuttaa kun täytyy joka kerta alkaa muistelemaan numeroaan ja sitä tuliko oikealle vai vasemmalle puolelle.. :D


Ei ole itseasiassa vaikeaa. Muistisääntö "1,2" <===
Eli parittomat vasemmalle, parilliset oikealle noudatten numerojärjestystä ;) Tarkistat alussa että mikä numero sulle tuli niin pystyt siirtyyn nopeesti oikealle puolelle.

Sitäpaitsi tähs on sama kuin intissä joten ei se Kylli niin kaukana ole todellisuudesta kuin voisi olla ;)

Itseäni harmittaa ehkä enemmän se että ryhmissä erikoisaseiset miehet menevät aika sattumanvaraisesti ympäri eikä kk ole siinä heti rj:n ja rj:n taisteluparin jälkeen. Samoin varajohtaja on heti toisena, eikä viimeisenä niinkuin SA-intissä.




Edited By Gorath on 1098369247

Posted: Fri, 22.10.2004, 8.28
by Jyka
Tuo kk:n ja varajohtajan paikka on pitkälti kiinni myös tehtäväntekijästä. Kannattaa myös muistaa, että rj:n potkaistua tyhjää ei johtajuus aina siirry 2:lle, siksipä onkin suotavaa, että kaikilla on jonkinasteista kokemusta ryhmänjohtamisesta OFP:ssä.

Posted: Fri, 22.10.2004, 13.36
by Charlie Frank
Apropoo johtajuus, mikä sen määrittää kuka johtajana jatkaa? Kerran kuoli ykkönen, kakkonen otti komennon, sitten kuoli kakkonen, ja minä, kutonen, otin komennon vaikka siinä oli vielä pari välissä ja takana.. :P

Posted: Fri, 22.10.2004, 13.41
by Jyka
Sen saa joku tehtäviävääntävä kertoa, kyllä siihen muistaakseni joku kikka oli millä tuon saa numerojärjestyksessä menemään.

Posted: Fri, 22.10.2004, 14.19
by maza
jos ukkoja linkitetään sattumanvaraisesti ryhmään niin johtojärjestys saattaa muuttua. Linkittää järjestyksessä niin yleensä menee 1,2,3 jne.

Posted: Fri, 22.10.2004, 15.12
by jafarin
Eikö ukon arvo myös määrää rj arvonta järjestyksen?

Pitää testata




Edited By jafarin on 1098447169

Posted: Fri, 22.10.2004, 19.52
by Broileri
Sitähän voisi ovela tehtäväntekijä tietysti yrittää tehdä ryhmän viimeisestä miehestä NCO:n ja varajohtajan, niin ei haittaa jos ykkönen ja kakkonen kaatuvat yhtä aikaa.

Jos sen ryhmän varajohtajan pystyy vaan määrittelemään niin tokihan olisi muutenkin hienoa jos se olisi assign-ruudussa näkyvissä, niin liidujen siirtyminen RJ:n kuoltua ei tulisi enää vara-RJ:lle järkytyksenä.

Posted: Sun, 24.10.2004, 12.07
by Gorath
Mites sotilasarvoilla. Jos linkitän toiseksi korkea-arvoisimman viimeiseksi niin meneekö johtajuus sitten arvojen mukaa?