Operaatio Medved kaatumiset ja raportit - Ryhmille koituneet tappiot tänne

2009 elokuu, 5 tehtävää.

2. kaikille avoin ArmA II -moninpelikampanja.
User avatar
Night
Posts: 175
Joined: Sun, 2.2.2003, 21.32

Post by Night » Sun, 26.7.2009, 18.13

Ryhmien kaatumiset ryhmänjohtajan toimesta sekä tehtävän jälkeiset raportit.
Pain is temporary
Glory is forever
User avatar
Broileri
Personnel
Posts: 3984
Joined: Mon, 2.9.2002, 21.42
Location: Espoo
Contact:

Post by Broileri » Tue, 4.8.2009, 22.11

Kaaduin maahanlaskun jälkeisen ilmaiskun aikana joko sirpaleisiin tai vihollisen tuleen.

Karhu 1
Broileri - kaatui
Night - kaatui




Edited By Night on 1249416175
maj Broileri, CO
Dulce et decorum est pro patria mori
User avatar
Stellar
Posts: 879
Joined: Sat, 30.11.2002, 9.37
Location: under your bed

Post by Stellar » Tue, 4.8.2009, 22.30

arma kaatui ja AI meni tapattamaan itsensä.
"Cyberpunk. The Attitude. Get It."
Karko
Posts: 538
Joined: Mon, 20.4.2009, 21.13
Location: Vantaa

Post by Karko » Tue, 4.8.2009, 22.42

Otso 2:


Karko (RJ) - peli crashas, JIP ei toiminut
KuiK (Vara RJ) - kaatui (kranaatti)
Spinoza - peli crashas, JIP ei toiminut
Luftwaffen - kaatui (kranaatti)
Nouty - kaatui
Dorrel - kaatui
Mikko - kaatui




Edited By Karko on 1249425940
Psykoisi
Posts: 2254
Joined: Tue, 3.9.2002, 11.07
Location: Tampere

Post by Psykoisi » Tue, 4.8.2009, 23.36

Tehtävä oli suunnaton menestys. Loppuun asti hengissä selvisivät

Psykoisi
feersum
Shuko
Oldfox
Mosamika
Zaamoni

Huomenna parempi raportti luvassa.
Kapteeni Psykoisi - Detachment XO

Dulce et decorum est pro patria mori.
User avatar
Broileri
Personnel
Posts: 3984
Joined: Mon, 2.9.2002, 21.42
Location: Espoo
Contact:

Post by Broileri » Wed, 5.8.2009, 5.40

Sekra:
Tämän päiväinen toiminta saa kyllä arvosanan -10. Sekä yleisesti valmistautuminen, että RJ:n toiminta ryhmässä karhu 3.


No, yllätyksiä tapahtuu näköjään edelleen, vaikkei saisi. Tämäniltaisten servu- ja poolisulkeisten jälkeen ei voi suunta olla kuin ylöspäin, mutta positiivista on se, että tehtävä korjattiin heti ja sitä päästiin pelaamaan samana iltana vastoinkäymisistä huolimatta. Kiitos kaikille osallistuneille kärsivällisyydestä ja huumorintajusta, ensi kerralla parannetaan toimintaa. Kyllä se bugiton ja lagiton peli-ilta on vielä sieltä tulossa, ja vaikka tämä ilta saattoikin olla kokemuksena jossain legon päälle astumisen ja kiinalaisen vesikidutuksen välimaastossa, niin ei sitä tiedä, vaikka kampanjan tulevia tehtäviä olisi suorastaan hauska pelata.

Kiitos Sekralle palautteesta. Kuvailemasi tilanteet pelissä tuntuvat sen verran erikoisilta, että ne herättävät kysymyksiä. Allekirjoitan Psykoisin kommentit, mutta haluaisin asiaan vähän selvennystä.

En ollut itse näkemässä RJ:n toimintaa, mutta jos nyt puhutaan samasta henkilöstä, niin arvostelet yhtä Kyllikin ehdottomasti parhaista ryhmänjohtajista yli seitsemän vuoden ajalta. On toki mahdollista, mutta tuntuu näin äkkiseltään epätodennäköiseltä, että sinulla olisi taistelun aikana kovin paljon parempi tilannekuva ja tekisit kauttaaltaan parempia ratkaisuja.

a) kaikki AT välineet tuhlattiin heti alussa rikkinäiseen shilkaan, jonka jälkeen vielä sen käydessä lähdettiin ryhmässä etenemään shilkaa kohden asettaen koko ryhmän suureen vaaraan tehtävään liittymättömän kohteen tutkimiseen, sekä jättäen toisen ryhmän (karkon) selustan / sivustan täysin avoimeksi.


Tarkoitatko, että Shilkan moottori kävi, vaikka se oli mielestäsi rikki?

Jos on epäselvää, onko Shilka tai muu osastoa mahdollisesti uhkaava vaunu toimintakunnossa, niin voi olla perusteltua varmistaa se singoilla. Se ei ole pst-välineiden tuhlausta, ellei jokin toinen panssarimaali ole vielä suurempi uhka. Jos sinkoja alkaa säästellä ja vaunu kykeneekin avaamaan tulen, niin se on sitä niin sanottua säästämistä väärässä paikassa.

Jätät mainitsematta, mitä siitä uhkarohkeasta Shilkaa kohti etenemisestä seurasi - osoittautuiko se virheliikkeeksi ja kärsikö ryhmäsi tai Karkon ryhmä sen takia tappioita?

b) ilmoitin näkeväni vihollisen BRDM ainakin 3 kertaa ennen kuin se avasi tulen ryhmää kohti surmaten monta taistelijaa, RJ itsepintaisesti ilmoitti ylemmälle taholle että BRDM:stä ei havaintoa.


Näistä voidaan kyllä oppia. Muutama kysymys tulee mieleen.

1) Ilmoititko asiasta Mumblella ja oletko varma, että mikrofoni toimi? Kuittasiko ryhmänjohtaja?

2) Oliko viestiliikennettä sillä hetkellä paljon? Kun tilanne on kaoottinen, niin kuin taistelussa pääsääntöisesti on, ja jos kaikki ovat äänessä yhtä aikaa, niin kaikkea viestintää ei yksinkertaisesti ehdi ottaa vastaan. Osan alkaa siinä tilanteessa suodattaa automaattisesti pois. Tästä syystä näissä isoissa peleissä ensinnäkin pidetään turhat pulinat poissa ja toisekseen kuitataan viestit - ja toistetaan asia tai pyydetään kuittaus, jos jäi epäselväksi, menikö tieto perille. Elintärkeät asiat ilmoitetaan ilman muuta Mumblella ja niin monta kertaa, että viesti menee perille.

Voi olla, että vielä se neljäs ilmoitus BRDM:stä olisi ollut tarpeen.

3) Miten ilmoitit BRDM:stä? Kertauksena: pyrkikää aina ilmoittamaan kohde, suunta ja etäisyys, esim. "BRDM idässä 100 metriä". Ei riitä, että sanoo, että näkee BRDM:n, vaikka on sekin tietysti tyhjää parempi. En ole tästä Sekraa syyttämässä asiaa tuntematta, mutta viestinnän laatu ja tarkkuus on sellainen asia, johon pitää kiinnittää huomiota aina.

Viimeiseksi: Tottahan se on, että ryhmänjohtajille on haaste johtaa osaksi tuntematonta porukkaa, mutta haaste on ryhmän jäsenillekin olla tuntemattoman johtajan ryhmässä. On tärkeää, että ryhmän jäsenet luottavat ryhmänjohtajaansa eivätkä kyseenalaista sitä, mitä ollaan tekemässä.

Taistelussa on loputon määrä eri tapoja hoitaa eri tilanteita, ja ryhmänjohtajat tekevät niin kuin parhaaksi katsovat sen tiedon valossa, mitä heillä sillä hetkellä on (mistä voidaan edelleen palata oikean viestinnän tärkeyteen). Aina silloin tällöin ryhmänjohtaja toimii eri tavalla kuin miten itse toimisi, mutta asiaan ei saa takertua, vaan pitää parhaansa mukaan seurata ryhmänjohtajan toiminta-ajatusta. Jopa silloin, jos pitää sitä vääränä.

Näissä tämän kesän peleissä ei päästä siihen, että ryhmän jäsenet tuntevat toisensa läpikotaisin ja likipitäen lukevat toistensa ajatuksia, mutta yrittäähän voi aina. Jos nyt ainakin luotetaan siihen, ettei ryhmänjohtaja toivo ryhmänsä jäsenten kuolevan.

Kyllikin useimmilla ryhmänjohtajilla on tehtävästään kokemusta useita vuosia ja lukemattomia pelejä. Heillä on yleensä jokin järki päätöstensä takana, ja vaikka he eivät taistelussa aina ehdi syväjohtaa ja perustella kaikkea jokaiselle, niin harvemmiten tarvitsee kuitenkaan pelätä, että he vievät ryhmäänsä rinta kaarella kuularuiskuja päin.

jos muiden mielipiteillä / havainnoilla ei taistelussa ole mitään arvoa, onko muilla kuin Kyllikin jäsenillä järkeä pelata?


Tuo puolestaan on puppua. Ymmärrän, että harmittaa, kun koit että hyökkäys Shilkaa vastaan oli liian uhkarohkea ja BRDM-ilmoituksesi jäivät syystä tai toisesta huomaamatta, mutta ei kannata vetää johtopäätöksiä yhden epäonnisen pelin takia. Jatkoa ja tulevia "arvosana -10"-kommentteja ajatellen on kannattavaa pohtia sitäkin, olisiko omassakin toiminnassasi sitten kuitenkin ollut mitään, mitä olisit voinut parantaa.

Kiitos palautteesta joka tapauksessa.
maj Broileri, CO
Dulce et decorum est pro patria mori
Psykoisi
Posts: 2254
Joined: Tue, 3.9.2002, 11.07
Location: Tampere

Post by Psykoisi » Wed, 5.8.2009, 9.32

Karhu 2 - Taisteluraportti 4.8.2009

Psykoisi
fin - tippui
CZ - tippui
Jarger - tippui
Paavo - tippui
Shuko
Oldfox
Mosamika

Ei tappioita, vain tipahtamisia.

Joukkue aloitti taistelun rajussa vihollisen tulituksessa. Maahanlaskun ainoaksi tappioksi jäi joukkueenjohtaja Broileri joten otin joukkueen komentooni. Etenimme ennalta sovitun suunnitelman mukaisesti asemiimme kohdaten enemmän tai vähemmän vastarintaa. Oma ryhmäni asettui tutka-aseman eteläpuolelle tukemaan ja estämään vihollista vastahyökkäämään Goethin ja Karkon ryhmiä vastaan jotka etenivät kohteen itäpuolelle. Broilerin komentojoukkueen rippeet seurasivat ryhmäni mukana.

Tuhosimme vihollisen jalkaväkipartion ja jäimme asemiimme seuraamaan muiden ryhmien etenemistä kohteelle. Vihollisen raju puolustus kuitenkin verotti hyökkääviä ryhmiä ja kohteen takaa paljastui 2 BRDM:ää joita lähdimme koukkaamaan takaapäin. Koukkaamisen aikana Goethin ryhmä saavutti maston ja tuhosi sen Karkon ryhmän rippeiden avulla. CZ onnistui tuhoamaan toisen BRDM:n koukkauksen tuloksena, mutta vihollisen partio hyökkäsi hänen ja feersumin kimppuun pohjoisesta. Lähdimme muun ryhmän voimin tukemaan heitä ja vihollinen tyrmistyneenä vastahyökkäyksestä tuhottiinkin viimeiseen mieheen. Tämän jälkeen kiristimme pihtejä tutka-aseman ympärillä ja siivosimme alueen. Tämä koitui kuitenkin itäisten ryhmien turmioksi Zaamonia lukuunottamatta.

Tuhottuamme vihollisen tutka-asemalla suuntasimme pohjoiseen jossa teimme koukkausliikkeen vihollisen krh-asemien pohjoispuolella olevalle mäelle ja ylempää asemaamme hyväksi käyttäen tuhosimme vihollisen asemia puolustaneen jalkaväkiryhmän. Tämän jälkeen tehtävä oli suoritettu.

Kiitokset omalle ryhmälleni hyvästä pelistä. Mentiin fiksusti eikä suuremmin sooloiltu niin säilyttiin kaikki hengissäkin.

Ehdotan erikseen korpraaleille CZ ja feersum kunniamainintaa loistavasta toiminnasta vihollisen vaunuja tuhottaessa. Sekä feersumin tapauksessa myös toiminnasta joukkueen kärkimiehenä ja tiedustelijana myöhemmän hyökkäyksen aikana.

Tulen myös ehdottamaan oldfox:lle kurinpidollista rangaistusta poistumisesta muodosta ilman erillistä ilmoitusta ryöstämään vihollisen ruumiita. Tämä mitättömältä tuntuva tapaus viivytti ryhmän lähtemistä koukkaamiseen ja erityisen tuomittavaa siitä tekee sen että käskettäessä hän ei palannut muotoon vaan jatkoi etsimistä. Lieventävänä asianhaarana voidaan kuitenkin pitää lopputaistelussa osoitettu rohkeus ja valppaus vihollista tuhottaessa. Jätän tapauksesta raportin yksikön komentajalle joka tulee tekemään asiasta päätöksen.
Kapteeni Psykoisi - Detachment XO

Dulce et decorum est pro patria mori.
Sekra
Posts: 10
Joined: Wed, 8.7.2009, 3.02
Location: Kuopio

Post by Sekra » Wed, 5.8.2009, 12.28

Tarkoituksenani ei todellakaan ole aloittaa mitään juupas/eipäs väittelyä, mutta pakko on vielä antaa pientä palautetta lisää ja lisäselvennyksiä.
Broileri:
No, yllätyksiä tapahtuu näköjään edelleen, vaikkei saisi...


Itseäni ei tuo tehtävän toimimattomuus niinkään haitannut kuin se, että muutamaan perus- ja täysin asialliseen kysymykseen joko ei ollut vastausta ollenkaan tai sitten esim. olikos se Fin- joka kysäisi että miltä vihollinen näyttää ja ensimmäinen vastaus taisi olla Stellarin "TURPA KIINNI TÄLLÄ KANAVALLA MUUT PAITSI RJ." Tottakai briiffissä pitäisi antaa side channel vapaaksi RJ:lle, mutta tuokin kysymys oli täysin asiallinen (ja johon joku alkoi kuvailemaan CDF:n tunnuksia chedakin tunnuksiksi ja kun siihen ei kukaan tuntunut korjausta tarjoavan (chedaki - punainen tähti, CDF - keltainen tähti ja viherä tausta) itse siinäkin vaiheessa möläytin vielä side channelilla korjausta. Tässä vaiheessa on pakko kyllä mainita Dslyecxin loistava TTP2, jossa on kuvat ARMA2 eri osapuolten taistelijoista. http://ttp2.dslyecxi.com/ (basic rifleman -osiosta löytyy ARMA2 eri factionit)

a) kaikki AT välineet tuhlattiin heti alussa rikkinäiseen shilkaan, jonka jälkeen vielä sen käydessä lähdettiin...

Kyllä, shilkan moottori vielä kävi ja itse toimin AT miehenä (rpg7). Jo ennen ensimmäistä laukausta olin katsovinani että vaunun torni on rikki, mutta koska itsekin olisin siihen yhden laakin laittanut silti, ei yhden VL-ammuksen käyttö siihen minua haitannut. Ja tällaisissa tilanteissa (ja tehtävän tyypistäkin johtuen) olen pitäny tapana olla kyseenalaistamatta RJ:n toimintaa. Itsekin mokasin toisessa laakissa kun en huomannut sen olevan VR-ammus niin taisihan se vähän lyhyeksi jäädä. Karkon tappioista en tiedä tarkemmin asian aikana, mutta ko. ryhmä kohtasi vihollisen jo tämän episodin aikana. Ja kaiken kukkuraksi jos shilkasta olisi ollut todellista vaaraa, olisi se varmasti minut lahdannut jo ensimmäisen rpg-ammuksen jälkeen.

b) ilmoitin näkeväni vihollisen BRDM ainakin 3 kertaa...

Ensimmäinen ilmoitukseni oli: "Vihollisen ajoneuvon perävalot NW palavasta härvelistä rantaa kohti tiellä" (tässä vaiheessa kukaan ei vielä ollut antanut muuta ilmoitusta ko. ajoneuvosta, enkä tunnistanut sitä NV päässä kaukaata BRDM:ksi). Toinen ilmoitukseni PD:n? kysyessä näkeekö kukaan brdm: "Minä näen BRDM" (olimme edenneet edellisestä asemasta ja sillä välin kuulin puhetta vihollisen rekasta ja olin virheellisesti luullut perävaloja sen rekan perävaloiksi. Päätin kuitenkin vielä tarkistaa asian kun puhe tuli brdm:stä, jolloinka tunnistin ajoneuvon sittenkin brdm:ksi) jonka jälkeen RJ ilmoitti ettei meidän ryhmällä ole havaintoa brdm. Kolmas ilmoitukseni oli edellisen perään: "Jos liikutte vielä 10m eteenpäin niin brdm suolaa teiät", no, virheeni oli, että etäisyys olikin 5m. Jokaisen ilmoituksen tein group channelilla kirjoittaen, mumble kommunikoinnin ollessa muiden käytössä ja tilanne ei vielä ollut kuollettava (viimeistä viestiä kirjoittaessa ei brdm vielä ampunut). Ja myöskin sen takia että koitan opetella pitämään enemmän turpaani kiinni siellä mumblessa ;). Ja mihinkään näihin en saanut (kuullut) kuittia RJ:ltä, joten syy lienee myös siis minun.

... olisiko omassakin toiminnassasi sitten kuitenkin ollut mitään, mitä olisit voinut parantaa.


Aina on parannettavaa, mutta omia virheitä on aina vaikea nähdä ja huomata, mitä varten annetaankin palautetta :) Itselläni varmasti ainakin vaikutti taisteluvalmiuteen yli vuorokauden kestänyt valvominen. Varmasti tuo poolisulkeinen myöskin kiristi itse kunkin kärsivällisyyttä.

Sen verran voisin kyllä vielä mainita että siihen omaan taistelukalustoon olisi hyvä tutustua etukäteen, että taistelutilanteessa osaisi sitä sitten tehokkaasti käyttää, tai sitten pyytää siirtoa toiseen rooliin.. Anatoolia kuitenkaan nimeltä mainitsematta.. köhköh... ;) Eiköhän tuota nyt mukana olla seuraavassakin Medvedissä näin hyvin nukutun yön jälkeen ja koitetaan uudestaan. Moni asia meni eilen tosiaan pieleen ja tuskinpa ainakaan tuota huonommin seuraava voi mennä (ainakaan omalla kohdalla)... Eikä siinä, hienoja kokemuksia oli ainakin Kissanmintusta itselläni, vaikka mukaan liityin vasta puolessa välissä. Itse olen uusi tulokas Kyllikkien seurassa ja vasta pikkuhiljaa opin tuntemaan ihmisiä tämän yhteisön ympärillä. Vaan tuntuu kyllä että jo pelkästään nämä (melkein) joka ilta pelattavat random coopit yms Raunin servulla on senverran mukavaa puuhaa, että tässä tulee pyörittyä enemmänkin. Ja nämä kampanjathan laajentavat vain Kyllikkien mainetta suomalaisessa ARMA2 yhteisössä sitä mukaa kun sana leviää. Ties vaikka joskus päästäisiin pelaamaan jonkinlaista AD-kampanjaa??
User avatar
Stellar
Posts: 879
Joined: Sat, 30.11.2002, 9.37
Location: under your bed

Post by Stellar » Wed, 5.8.2009, 13.11

Itseäni ei tuo tehtävän toimimattomuus niinkään haitannut kuin se, että muutamaan perus- ja täysin asialliseen kysymykseen joko ei ollut vastausta ollenkaan tai sitten esim. olikos se Fin- joka kysäisi että miltä vihollinen näyttää ja ensimmäinen vastaus taisi olla Stellarin "TURPA KIINNI TÄLLÄ KANAVALLA MUUT PAITSI RJ." Tottakai briiffissä pitäisi antaa side channel vapaaksi RJ:lle, mutta


Mikä siinä on epäselvää herralle että muut kun rj:t ei kyseisellä kanavalla puhu? Tuntui eräille muillekkin olevan lähes mahdoton asia käsittää kun pulina jatkui ja jatkui lukuisista huomautuksista huolimatta. Sillä että onko pulina asiallista vai asiatonta ei ole asian kanssa MITÄÄN tekemistä. Muut kuin RJt puhuvat gruupeilla, sitä kautta voi esittää ne tärkeät kysymyksensä oman ryhmänsä rj:lle. Myös mumblessa tuntui olevan jonkinlainen puheripuli eräillä, luulin jo että olin jossain maikkarin chatissa. Ja ei, tästä ei tule mitään väittelyä, säännöt ovat kaikille samat, mikäli ne eivät miellytä niin voi vaihtaa servua.
"Cyberpunk. The Attitude. Get It."
Karko
Posts: 538
Joined: Mon, 20.4.2009, 21.13
Location: Vantaa

Post by Karko » Wed, 5.8.2009, 13.38

Yleensä havainnot yms. muu tärkeä tieto kannattaa välittää komentoketjua pitkin. Rivimies -> RJ -> JJ. Näin tieto yleensä välittyy parhaiten ja varmiten perille, vaikkei aina ehkei ihan nopeiten. (Tällä myös säästetään radiokanavien tukkiutumista.)

Taisin Sekra itse ilmoittaa BRDM:stä jo ensimmäisenä. PD:n ja Goethin ryhmä kuitenkin olivat siinä vaiheessa vielä kauempana kuin minun ryhmäni kohteelta, eivätkä toten voineet vaikuttaa vaunuun. Omalla ryhmälläni oli 1. RPG-18 ja olisimmekin omatoimisesti tietenkin vaunun kohdattaessamme tuhonneet sen, mutta tutka-asemalta pitivät bunnekrit, BRDM:n KVPT-kk sekä muu satunnainen kranaattipommitus yms. ryhmäämme kohti, ettemme missään vaiheessa päässeet tähtäilemään BRDM:ää sinko olalla, ainakaan turvallisesti. Myöhemmin ainakin Spinozalla kaatui peli ja täten RPG-18 "hävitettiin" käytöstämme.

Sanotaanko nyt näin, että oli vain paska tsäkä, että meiltä löytyi joukkueesta yhteensä vain (2?) sinkoa. Aina ei riitä.
User avatar
Goeth
Posts: 258
Joined: Wed, 4.9.2002, 20.45

Post by Goeth » Wed, 5.8.2009, 13.58

Karhu 3 - Taisteluraportti

Goeth - Kaatui
Stellar - Kaatui/Tippui
Sekra - Kaatui
Anatooli - Kaatui
Zaamon
Reeppi - Kaatui
Kurbutti - Kaatui
Sergei - Kaatui

Sekra tässä onkin taisteluraportin jo täytellyt aika lailla joten lisäilen vain pari asiaa.

Tehtävän alussa juututtiin edessä olevan pommituksen takia hiukan paikalleen, pommituksen loputtua siirryttiin itää kohti ja tarkoituksena oli koukata meille määrättyyn pisteeseen tutkan itäpuolella.
Itään siirryttäessä törmättiin tosiaan käynnissä olevaan shilkaan kentän länsilaidalla ja siihen tuhlailtiin kaikki at ammukset, 1 osuma ja 2 hutia mutta shilkassa oli miehistö ilmeisesti kuollut sisälle. Tarkistettiin nopeasti että miehistö ei ole ulkona tankin laheisyydessä ja jatkettiin matkaa kohteelle.

Sitten päästäänkin kaikken lempiaiheeseen eli mastolle hyökkäämiseen joka olikin mukavan kaoottinen. Karkon ryhmä oli ottanut jo tulikosketusta ilmeisesti maston lähellä olevan vihollisen kanssa ja liityimme tähän taisteluun.
Pientä laukausten vaihtoa siinä käytiin naapurin kanssa ja tappioita ei siinä vaiheessa tullut muistaakseni mutta sitten vihollinen löikin ässän pöytään ja avasi tulen brdm:llä meidän ryhmityksen vasempaan laitaan jonka seurauksena useampi mies menetti henkensä.
Ryhmä komennettiin kohti pohjoista suojaan brdm:n tulelta mutta kaikki eivät suojaan ehtineet. Sekran ilmoitukset singosta taisi mennä tosiaan hiukan ohi minulta mutta fakta on se että masto oli minun mielessä mahdollista vallata ja tuhota ilman brdm:n tuhoamista.
Valtaaminen ja tuhoaminen tapahtuikin oman ryhmän rippeiden ja Karkon ryhmän rippeiden avustuksella.
Tuhoamisen jälkeen siirryimme kohti pohjoista jossa pidimme kusitauon. Tauon päätteeksi tyhjennyksen tuomasta euforisesta olotilasta innostuneena päätimme ampua sitä jo legendaariseksi muodostunutta brdm:ää iglalla.
Tässä tapahtumassa oli hyviä ja huonoja puolia, hyvä puoli oli se että brdm meni käyttökelvottomaksi ja huono puoli oli se että brdm miehistö jalkautui ja oli kovin vihainen menetettyään kärrynsä.
Siirryimme tuhoamaan jalkautunutta miehistöä brdm:n luokse. Tämä osoittautuikin vaikeaksi johtuen siitä että ilmeisesti lähistöllä oli 1 vaunumiehistön jäsen ja joku konekiväärimies. Tässä vaiheessa meidän ryhmä kutistui kahdella ja itse kuuluin näihin kahteen joten raportti päättyy tähän ja Zaamon jatkaa jos on lisättävää.

Huomautuksia.
Zaamonille suosittelen prenikkaa ilmiömäisestä vihollisen luotien väistelystä.




Edited By Goeth on 1249474311
Goeth, Reserves, Local Defence Detachment "Kyllikki"
Dulce et decorum est pro patria mori
Sergei
Posts: 2
Joined: Tue, 28.7.2009, 20.51
Location: Lappeenranta

Post by Sergei » Wed, 5.8.2009, 14.30

Goeth wrote:Goeth - Kaatui
Stellar - Kaatui/Tippui
Sekra - Kaatui
Anatooli - Kaatui
Zaamon
Reeppi - Kaatui
Kurbutti - Kaatui

Olinhan siellä toki minäkin, Karhu 3:n lämärinä, ja kaaduin siinä tutkan lähimetsässä aseveljien urhoollisesta pelastusyrityksestä huolimatta - kuolin minua raahaavan taistelijan käsiin. Olisi vain pitänyt pysyä taaempana, en minä AKSU:lla mihinkään osunut.

Off topic tuosta Shilkasta vielä sen verran, että kukaan ei ryhmässä oikein tuntunut tietävän miten RPG-18 tähdätään, ja lopputuloksena ammus meni taivaalle. Olen tehnyt pdf-muotoisen Pst-oppaan (puhumme suomea!), jossa selostetaan tähtääminen kaikilla pelin pst-singoilla ja -ohjuksilla (kannettavat ja kiinteät) tähtäinkuvin ja kaikin. Myös RPG-7:n eri ammustyypit on huomioitu. Tarvitsisin sille tarkastusta, testausta ja kommentteja. Jos kiinnostaa, pistäkää PM:ää. Muchos gracias jo etukäteen.

Niin, ja se RPG-18:n tähtäin:
^
^ <---tuolla, vaikka näyttäisikin ehkä siltä että alempi olisi oikea
A
^
User avatar
Goeth
Posts: 258
Joined: Wed, 4.9.2002, 20.45

Post by Goeth » Wed, 5.8.2009, 15.12

Lisäsin Sergein.
Tosiaan rpg-18 tähtäin on aika venkula, suosittelen kaikille treenaamista kyseisellä putkella.
Goeth, Reserves, Local Defence Detachment "Kyllikki"
Dulce et decorum est pro patria mori
User avatar
Broileri
Personnel
Posts: 3984
Joined: Mon, 2.9.2002, 21.42
Location: Espoo
Contact:

Post by Broileri » Wed, 5.8.2009, 16.46

Sekra:
jos shilkasta olisi ollut todellista vaaraa, olisi se varmasti minut lahdannut jo ensimmäisen rpg-ammuksen jälkeen.


Tämä nyt on jo sellaista jossittelua, josta ei kostuta mitään. Jos nyt unohdetaan se Shilka ja ollaan tyytyväisiä siitä, ettei siitä ollut todellista vaaraa eikä se lahdannut sinua eikä ilmeisesti ketään muutakaan. Harmi, etteivät sinkomiehet osuneet joka laukauksella, hyvä, että Shilka ja Shilkan miehistö varmistettiin.

Goethin ja Karkon raportit täydentävät hyvin kuvaa Sekraa harmittamaan jääneistä tilanteista. Kun en ollut itse paikalla, niin en nyt rupea enempää puimaan pelissä tapahtuneita asioita, mutta palataan vielä servulla tapahtuvaan viestintään, jos tästä jotain vaikka opittaisiin.

Sekra:
-- muutamaan perus- ja täysin asialliseen kysymykseen joko ei ollut vastausta ollenkaan --


Niihin kysymyksiin vastataan, joihin ehditään, oltiinpa sitten assignissa tai brieffissä tai pelissä. On äärimmäisen suotavaa, että kaikki kysymykset ovat asiallisia, mutta jos asiallisiakin kysymyksiä tulee solkenaan, ja samalla hetkellä pitäisi yrittää keskittyä johonkin toiseen asiaan, kuten tehtävien jakamiseen tai suunnitelmien laatimiseen, niin ikävä kyllä joka kysymykseen ei ehditä vastata. Jos muutakin juttelua on paljon eri kanavilla Mumblessa ja pelin chatissä, niin tulee tarve rajata sitä joka tuutista tulvivan informaation määrää, jotta voidaan keskittyä yhteen asiaan kerrallaan. Ikävä kyllä se tapahtuu herkästi hiukan epädiplomaattiseen ja jyrkkään sävyyn, mutta ei siitä kannata pahastua.

Kyllä hyviä kysymyksiä saa ja pitää esittää, mutta kannattaa valita oikea hetki.

Ensimmäinen ilmoitukseni oli: "Vihollisen ajoneuvon perävalot NW palavasta härvelistä rantaa kohti tiellä"


Täsmällinen ilmoitus, mutta jos sitä nyt jälkiviisaasti analysoidaan, niin se voisi olla selvempi ja lyhyempi: "perävalot" ei kerro, liikkuuko maali, ja sijainnin voi ymmärtää joko "NW palavasta härvelistä katsottuna" tai "meistä katsoen NW, eli palavasta härvelistä rantaa kohti". Jos "palava härveli" on selvä maamerkki, kannattaa sanoa, että palavasta härvelistä oikealle tai vasempaan (olettaen että ilmoitus on omalle ryhmälle).

Taistelun melskeessä tuo voisi mennä läpi puhuttuna, mutta kirjoitettuna se on aika pitkä ja voi hukkua muun viestinnän joukkoon.

"Vihuajoneuvo NW 100 metriä" on se muoto, mitä kannattaa suosia: maali (mahd. tarkasti), kompassisuunta omasta sijainnista ja arvioitu etäisyys eli kaikki tarvittava informaatio, muttei mitään ylimääräistä. Sitten kun tämä viesti on tullut kuitatuksi, voi tarkentaa ja kertoa maalin liikkumissuunnan tms. tärkeää, edelleen lyhyesti.

Jos et kerran voinut ilmoittaa maalia puheena, kun Mumble oli koko ajan käytössä, niin ei ole mikään ihme, ettei viesti mennyt läpi: ryhmänjohtajat keskittyvät sellaisessa tilanteessa puheviestintään ja kirjoitetut viestit voivat jäädä huomaamatta.

Elintärkeät ilmoitukset jatkossa Mumbleen vaan, vaikka keskeyttäisi. Eri asia, oliko ko. ilmoitus elintärkeä Karkon kertoman valossa, mutta ilmeisesti se siltä kuitenkin tapahtumahetkellä vaikutti.




Edited By Broileri on 1249480521
maj Broileri, CO
Dulce et decorum est pro patria mori
User avatar
Blake
Posts: 1916
Joined: Tue, 10.9.2002, 15.22

Post by Blake » Fri, 7.8.2009, 0.31

Voi olla väärä viestiketju mainita asiasta mutta toivottavaa olisi että Medvedin tehtävät olisivat mahdollisimman yksinkertaisia eikä mitään potentiaalisia lagittavia skriptejä käytettäsi vaikka ne näyttävyyttä toisivatkin.
Toimivuus on tärkein varsinkin kun pelaajia on paljon.

Sanottava on kuitenkin että erittäin mainio kampanja joka tuo porukkaa servulle ennenäkemättömällä tavalla.




Edited By Blake on 1249595868
"...vuonna 2010 Suomessa tarvitaan noin miljoona uutta työntekijää...vuonna 2020 tarvitaan jo 2 miljoonaa uutta työntekijää..."
- Jyrki Katainen 2001
Locked