Yksinkertainen tehtäväopas

Yleistä keskustelua Arma III:sta, Arma II:sta ja OFP:stä

Moderators: Kegetys, Broileri

Post Reply
User avatar
Raunhofer
Personnel
Posts: 1520
Joined: Thu, 24.7.2008, 15.12
Location: Oulu
Contact:

Post by Raunhofer » Wed, 11.11.2009, 11.51

Sponsored by: Winter Mission Editing 2009

Jalon kilvan merkeissä on hyvä miettiä uusia näkökulmia omiin tehtäviin. Mitä voisi tehdä toisin ja mitä sellaista voisit tarjota, mitä muut eivät keksi? Kilvassa valttikortteja tulee varmasti olemaan omaperäisyys ja tehtävän toimivuus.
Monia varmaan epäilyttää, että tappio tulee siinä kun muut osaavat nuo skriptaus ja mitkälie hommat paljon paremmin, mutta muistutuksena että nuo kyseiset 'skripta-tehtävät' on serverihistorian aikana aiheuttanut 99% ongelmista. Kyseiset tehtävät myös painottuvat yleensä siihen skriptiin eikä niinkään tehtävän omaperäisyyteen saatika toimivuuteen. Hyi.
Jokaisella on yhtälainen mahdollisuus voittaa!


Tehtävänteko muistoja herättääkseni teetin pienen ja nopeatempoisen videon rakennuksen tuhoamisesta.
Tehtävässä pelaaja aloittaa helikopterista, joka jättää pelaajan lentokentälle. Pelaajan tehtävänä on tuhota lähistöllä oleva rakennus.

TEHTÄVÄNTEKO VIDEO

1. Luon pelaajan ja määritän pelaajan aloittamaan kopterin kyydistä matkustajana. (Pelaajalle init: this moveincargo kopteri) (Kopterin nimeksi: kopteri ja muista pistää special: Flying)

2. Teen näkymättömän objektin (H (invisible)) ja nimeän sen alustaksi. Ideana on saada kopteri laskeutumaan suoraan alustalle.

3. Luon kopterille waypointin alustaan ja pistän tyypiksi TRANSPORT UNLOAD, eli kopteri heittää matkustajat automaattisesti pihalle ja jatkaa matkaansa.
Tein waypointin alusta objektiin ja pistin waypointin onActiin (kopteri land alusta), joka on yksinkertainen komento jolla saadaan AI laskeutumaan juuri siihen mihin pitääkin.

4. Luon portille pari omaa sotilasta kyykkyyn Voit määrittää AI:n pysymään kyykyssä yksinkertaisella setUnitPos komennolla. Eli AI:n inittiin: this setUnitPos "middle" Lisää setUnitPos komennosta

5. Luon triggerin, jonka tarkoituksena on lähettää pelaajalle viesti, kun saaressa valmiina ollut rakennus tuhotaan. Eli teen triggerin joka peittää alueellaan rakennuksen ja pistän asetuksista "not present", jonka jälkeen 'grouppaan' rakennuksen ja triggerin.
Nyt trigger seuraa, milloin rakennuksesta tulee not present (aka. tuhottu) ja sen jälkeen laukaisee viestin.

Kuinka lopetus?
Lopetus tehtävään olisi ollut helppo tehdä. Esimerkkinä rakennuksen tuhoamistriggeriin onAct:iin olisi voinut pistää hint:in lisäksi: hint "Rakennus tuhottu!"; lopetus=1, jonka jälkeen olisi luotu toinen triggeri jonka condition on lopetus==1. Eli uus triggeri aktivoituu kun lopetus=1.
Uuteen triggeriin tulisi pistää vielä typeksi esim End #1 ja aktivoitumisajaksi vaikka 5 sekuntia.

Lisähuomio!
Tehtävät jotka alkavat kopterin kyydistä ovat monesti tuottaneet serverillä ongelmia (kopteri ei esimerkiksi laskeudu). Testaa tehtäväsi siis kunnolla!
Yksi hyvä vaihtoehto kopterilennolle olisi, kun peli alkaisi kopterin vierestä kun kopteri juuri lentää pois.
Näin saataisiin myös 'ärsyttävä alkuodotus' pois.

Muita vinkkejä:
*Vaikea tehtävä tuo tehtävälle useita uusia pelikertoja, mutta varo tekemästä liian vaikeaa tehtävää joka saa pelaajat vain vihaiseksi.
*Monet nauttivat pienistä realismin elementeistä. Kannattaako pistää kolme pelaajaa sadan miehen armeijaa vastaan?
*Hyvä 'stoory' tuo tehtävään tunnelmaa. Mieti myös mikä kellonaika olisi tehtävän kannalta aidoin.
*Älä tee täysin pimeää yö-tehtävää ilman NVgoggelsseja. Kaikkien näytöt eivät ole yhtä kirkkaita kuin sinun.
*Jos mielessäsi on "tuhoa shilka", "tuhoa tunguska", "tuhoa generaattori", "tuhoa radari" jne. tehtävä, niin voin sanoa että tehtäväsi ei tule olemaan ainoa sellainen. Joudut olemaan omaperäinen, jos haluat erottua näillä joukosta.
*Jos käytät paljon käytettyä ideaa (es. tuhoa shilka), niin koita tuoda se uudella tavalla esille tai koita kehittää ideaa pidemmälle.
*Tehtävän nimi kannattaa kuvata tehtävää. Hyvä tehtävä napataan listasta helpommin, kun se muistetaan..
*Vältä omia biisejä, musiikkimakuja on monia ja musiikki yleensä häiritsee tehtävää.
*Voihan kohteen tuhota vaikkei kukaan pelaajista olisi sabotööriä valinnutkaan?
*Älä tee tehtävästä liian monimutkaista. Iltasin pelatessa monelta voi jäädä jopa brieffi lukematta, joten koita keksiä miten saisit heidätkin hajulle tehtävästä.

Jos mieleen tulee, niin alle voi kertoa omiakin vinkkejä. Onnea editoriin!




Edited By Raunhofer on 1257944159
Luutnantti Raunhofer
Reserved Detachment CO
User avatar
Charlie Frank
Posts: 1150
Joined: Sun, 17.10.2004, 14.36

Post by Charlie Frank » Wed, 11.11.2009, 13.58

Raunhofer wrote:*Jos mielessäsi on "tuhoa shilka", "tuhoa tunguska", "tuhoa generaattori", "tuhoa radari" jne. tehtävä, niin voin sanoa että tehtäväsi ei tule olemaan ainoa sellainen. Ole omaperäinen.
*Jos tehtävään kuuluu joku puhkipalanut "tuhoa shilka" tehtävä, niin toteuta se jollain uudella tavalla ja varmista että kohteen tuhoamisessa on ideaa (esim helpoittaa lopputehtävää)
Iltahämärässä pelatessa noita yksinkertaisia ja (järkevällä taktiikalla) helpohkoja "Tuhoa shilka/tunguska/generaattori/tutka" -tehtäviä kaipaisi enemmänkin. Ehkei nuo ole kaikkein parhaita juuri tehtäväkilpaan mutta itseä tuppaa väsyneenä lähinnä kyllästyttämään monet "omaperäiset" ja "luovat" tehtävät. Tehkää siis ihmeessä lisää sellaisia.
Meillä ei säikytä, meillä ei surra - iske ja murra!
User avatar
Raunhofer
Personnel
Posts: 1520
Joined: Thu, 24.7.2008, 15.12
Location: Oulu
Contact:

Post by Raunhofer » Wed, 11.11.2009, 14.52

Huonolla tavalla omaperäisessä ja luovassa tehtävässä on iso ero hyvällä tavalla olevaan :D

Mut samaa mieltä, jos siinä on jotain ideaa miksi ne pitää tuhota niin hyvä niin.

Editoinpa noita kahta mainitsemaasi kohtaa.
Luutnantti Raunhofer
Reserved Detachment CO
Post Reply