ARMA2 Addonin asennusopas

Yleistä keskustelua Arma III:sta, Arma II:sta ja OFP:stä

Moderators: Kegetys, Broileri

Post Reply
User avatar
Raunhofer
Personnel
Posts: 1509
Joined: Thu, 24.7.2008, 15.12
Location: Oulu
Contact:

Post by Raunhofer » Thu, 23.9.2010, 3.00

ARMA2 Addonien asennusopas
Päivitetty 230910
Yhteensopivuus ARMA2 & Operation Arrowhead
Kirjoittanut Raunhofer

--------------------------------------------------------------------------------------

A. Tiedostomuodoltaan .zip .rar tai .7z olevien addonien asennus
Päämäärä: Paketin purkaminen ARMA2 kansioon omaksi modikansiokseen ja pelin pikakuvakkeen päivitys addonia varten.
Tarvittavat ohjelmat: WinRaR tai muu tiedostopakettien purkamisohjelma
Esimerkkiaddonina toimii: KuiK's Winter Camos 1.1


1. Aukaise paketti kaksoisklikkaamalla sitä
Image

Saat esimerkkitapauksessa seuraavanlaisen sisällön:
Image

@ -merkki kansion nimen edessä tarkoittaa, että kyseessä on valmis modikansio. Operaatio ei vaadi mitään muuta kuin kansion siirtämisen paketista ARMA2 kansioosi.
Siispä etsi ja avaa ARMA2 kansiosi. Yleensä kansio löytyy osoitteesta C:/Program Files/Bohemia Interactive/ARMA2/, mutta sijainnit vaihtelevat käyttäjän ja käyttöjärjestelmän mukaan. Voit käyttää apunasi myös käyttöjärjestelmän etsi-toimintoa.

2. Siirrä paketin sisältämä 'modikansio' ARMA2 kansioosi
Siirto winrar -ohjelmaa käyttäessä tapahtuu tattumalla paketissa olevaan kansioon ja vetämällä sen haluttuun kohteeseen eli tässä tapauksessa ARMA2 kansioon.
Toinen vaihtoehto on käyttää ohjelman 'Extract To' eli 'Pura sijaintiin' toimintoa.

Lopputuloksena sinulla on @WinterCamo kansio ARMA2 kansiossasi:
Image

Olet nyt onnistuneesti siirtänyt modikansion ARMA2:n toiminta-alueen sisälle. Seuraavaksi olisi tarkoitus saada peli ymmärtämään, että modi(eli addoni) otetaan käyttöön.
Tarvitset todennäköisesti työpöydältä löytyvää pikakuvakettasi. Tärkeää on, että kuvake on se pikakuvake, josta käynnistät pelin.

Saat suurinpiirtein seuraavanlaisen ikkunan:
Image

Kohdista katseesi punaisella neliöityyn kohtaan "Kohde / Target". Tämä tekstirivi ilmoittaa pikakuvakkeelle pelin oikean käynnistyskuvakkeen sijainnin. Nyt meidän pitäisi ilmoittaa kuvakkeelle, että haluamme pelin käynnistykseen mukaan myös uuden addonimme.
Kirjoita osoiterivin päätteeksi: -mod=@(modikansion nimi) elikkä esimerkkitapauksessamme: -mod=@WinterCamo

Nyt ilmoitamme pelille, että käynnistyksen yhteydessä käynnistetään myös modifikaatio eli modi nimeltään WinterCamo.

Pelivalmis!

Jos sinulla on useampia addoneita sijoitettuna useisiin modikansioihin, kuten esimerkiksi Thirsk, Podagorsk, WinterCamo ja Japahto Islands, voit erottaa modit toisistaan ";" merkillä.
Esimerkki: -mod=@Thirsk;@Podagorsk;@WinterCamo;@Japahto

Koita välttää modikansioiden nimissä: välejä, erikoismerkkejä ja numeroita. Vaikka modikansiot todennäköisesti toimisikin numeroidenkin kera, on fiksumpaa pelata aina varman päälle ja käyttää jotain varmasti toimivaa logiikkaa.
Luutnantti Raunhofer
Reserved Detachment CO
User avatar
Raunhofer
Personnel
Posts: 1509
Joined: Thu, 24.7.2008, 15.12
Location: Oulu
Contact:

Post by Raunhofer » Thu, 23.9.2010, 3.02

B. Tiedostomuodoltaan .exe olevien addonien asennus
Joissain tapauksissa kuten esimerkiksi Thirskissä, Japahto Islandissa ja Winter Camoissa voit törmätä tilanteeseen jolloin asennus tapahtuu erillisellä asentajalla (.exe tiedostomuoto).
Asennusidea on sama. Tarkoituksena on saada jälleen modikansio luotua ARMA2 kansion sisään, jonka jälkeen päivittää pikakuvakkeeseen tarvittavat parametrit.

1. Käynnistä asentaja tuplaklikkaamalla kuvaketta

2. Etene vaiheeseen, jossa sinulta kysytään addonin asennussijaintia.
Sijainniksi sinun tulisi valita modikansio johon addon puretaan. Aukaise siis ARMA2 kansiosi ja luo sinne asennettavalle modille kansio. Esimerkiksi @Thirsk. Tämän jälkeen palaa asentajaan ja valitse asennuskohteeksi juuri luomasi @Thirsk kansio.
Seuraavaksi voit painaa OK ja aloittaa asennuksen.

Image

3. Päivitä pikakuvake
Pikakuvakkeen päivittäminen tapahtuu identtisesti yllä esitetyn tavan mukaan. Aukaise siis pikakuvake ja lisää juuri asentamasi modikansio mukaan parametririmpsuun.

Esimerkiksi -mod=@Thirsk tai jos sinulla on jo vaikkapa podagorsk asennettuna niin: -mod=@Podagorsk;@Thirsk

Pelivalmis!




Edited By Raunhofer on 1285255133
Luutnantti Raunhofer
Reserved Detachment CO
User avatar
Raunhofer
Personnel
Posts: 1509
Joined: Thu, 24.7.2008, 15.12
Location: Oulu
Contact:

Post by Raunhofer » Thu, 23.9.2010, 3.37

C. Modikansioiden rakenne, ja yhdistelmät
Joskus eteen tulee tilanne ettei olemassa olevat asennusohjeet natsaakkaan kohdalle vaan tarvitaan jonkinlaista ymmärtämistä modikansioiden suhteen, kun addon ei aktivoidukkaan vaikka kaikki tuntuu vanhojen kaavojen mukaan oikein tehdyltä.

1. Mitä modikansio sisältää?
Käytämme esimerkissä Thirsk saarta, jonka olemme asentaneet ARMA2 kansioomme @Thirsk modikansioksi.

@Thirsk modikansion sisältä löytyy:
Image

- Addons kansio sisältää modin kannalta kaikista kriittisimmät palaset. Jos modikansiosi sisällä ei ole Addons kansiota sisältöineen, ei modi varmastikkaan toimi.
- Keys kansio sisältää modin "avaimet" jotka ovat lähinnä servereiden ylläpitäjille tähdellisiä. Keys kansion puuttuminen ei yleensä haittaa.

Modikansio voi sisältää myös paljon muutakin, riippuen modista, mutta yllä esitetty tapaus on varmasti yleisin.

Avataanpa Addons kansio @Thirsk modikansiosta:
Image

Kuten kuvasta näkyy, Thirsk rakentuu käytännössä kuudesta palasesta. Thirsk, Thirsk2, Thirsk3, ... Thirsk6. Kaikki palaset ovat .pbo muodossa, joka on ARMA:ssa käytössä oleva tiedostomuoto pelin omille addoneille.

Lisäksi näemme että jokainen palanen omaa myös .bisign tiedoston. Kyseessä on tiedosto jonka pääasiallisena tehtävänä on todentaa palasten 'aitous'. On mahdollista että pelipalvelimella on käytössä jonkinlainen addonien tarkastus ja jos oikeita .bisign tiedostoja ei löydy, käyttäjä lentää pihalle.

Miksi?
Siksi koska jotku voisivat muuten esimerkiksi muokata addonia itselleen edulliseksi, vaikkapa poistamalla saaresta puut ja ruohot jotta näkisi ampua paremmin.

Minkä takia modit sitten rakentuvat useista palasista?
Syitä on varmasti monia, mutta esimerkin Thirsk tapauksessa kyseessä on käytännöllisyys. Thirsk.pbo ja Thirsk2.pbo sisältää saaren kesäversiot ja Thirsk 3 ja 4 talviversiot. Nyt jos tekijä huomaa talviversiosta vakavan virheen niin tekijä voi nopeaa tarjota pienen päivityspaketin (hotfix) joka sisältää vain ja ainoastaan talviversion (Thirsk3, 4) ja täten paketin tiedostokoko on huomattavasti pienempi ja siirtoajat lyhyemmät.

Esimerkiksi ACE -modissakin päivityksiä tuli aina tiettyihin osiin kerralla. Meidän ei tarvinnut ladata joka kerta koko monen gigatavun ACE -modifikaatiota uusiksi kun tekijät olivat vaihtaneet vaikkapa ääni addonin yhden jalanäänen uudeksi.

2. Kuinka yhdistää modeja?
Modien yhdistämisessä on ideana saada useampi addoni saman modikansion sisälle. Operaation hyöty on käytännössä vain siinä, että nyt pikakuvakkeessa ei tarvitse olla hirveän pitkiä parametrihirviöitä ja rimpsu näyttää serverillekkin yhdistäessä siistimmältä ja selkeämmältä.
Esimerkiksi -mod=@Podagorsk;@Thirsk;@JapahtoIslands;@Namalask;@IslaDePollo voidaan kätevästi muuttaa muotoon -mod=@islands

>> Aluksi luo yksi yhteinen modikansio ARMA2 kansioosi. Esimerkiksi @islands

>> Seuraavaksi luo @islands modikansion sisään kansio Addons

>> Nyt aukaise kaikkien modien addons kansiot, jotka haluat islands kansioon yhdistää. (Sama kansio joka yllä olevassa kuvassa näkyy)

>> Siirrä modien addons kansioiden sisältö @islands modikansion addons kansioon. Lopputuloksena saat kansion, joka sisältää kaikkien modien .pbo ja .bisign tiedostot.

>> Päivitä pikakuvakkeen parametriksi -mod=@islands

Pelivalmis!
Luutnantti Raunhofer
Reserved Detachment CO
Post Reply