Ryhmänjohtajan opas
Broileri 2002

Näppäinkomennot selkäytimeen:
- Näppäinkomennot oppii käyttämällä niitä. Kuivaharjoittele editorissa ja yksinpelissä.
- muista bugit:
- movet annettava jokaiselle taistelijalle erikseen, muuten ne eivät näy
- tulenavaus: komento "Fire" harvemmin toimii, "Engage at will" toimii joskus; käytä tarpeen mukaan voicea tai kirjoita "TULTA" tai "TULI VAPAA"
- peruskomennot:
- etenemismuodot: "Form line" eli avorivi, "Form column" eli avojono" - näillä pärjää, Wedgen käytölläkin on tosin perustelunsa
- etenemistavat (ryömien, juosten, syöksyen, rynnäkkö)
- tulenavaus (maalien jako, yhdenaikaisuus)

Tiedä taistelijoiden sijainti:
- Vaadi ilmoituksia taistelijoilta. RJ:n on tiedettävä ryhmänsä jäsenten sijainti koko ajan.

Eteneminen:
- Edetessä tarkista välillä, että kaikki ovat mukana.
- Älä etene muodostelmissa täyttä vauhtia, jotta jälkeenjäävät voivat ottaa muodon kiinni.
- Kun pysähdyt, pysähdy mieluiten niin, että koko ryhmä pääsee suojaan.
- Pidä huolta että välit ovat kunnossa eikä koko ryhmä tuhoudu yhdestä kranaatista.
- Mieti mitä teet sitten kun teidät kohta väijytetään.

Suunnistaminen:
- Suunnistustaito on ensiarvoisen tärkeää. Jos olet eksynyt, älä paljasta sitä ryhmälle. Pidä päteviä suunnistajia tiedustelijoina ryhmän edellä. Käytä välillä advance-komentoa sijainnin määrittämisessä ("move to [paikka kartalla]", "älä mene, ilmoita suunta ja etäisyys").

Hyökkäys:
- Suunnittele hyökkäyksen pääpiirteet etukäteen kartalla;
- mieti miten itse puolustaisit kohdetta;
- harkitse ryhmän jakamista tilanteen mukaan; puoliryhmällekin täytyy löytyä pätevä johtaja.
- Asiat menevät yleensä pieleen. Älä hätäänny, vaan sopeudu tilanteeseen ja vaihda taktiikkaa tarpeen mukaan:
- Älä tapata ryhmää kaavamaisuudella.
- Irtaudu jos taistelu ei suju ja yritä toisesta kohdasta uudestaan. Käytä savua jos mahdollista.

Puolustus:
- Jos on aikaa valmistautua, määritä asemat kartalla etukäteen ja anna move-komennot;
- jos ei, määrää asemat summittaisesti kompassisuunnilla (esim. "2: SW rakennus", "3: S tien oik puol", "4: SE pusikko 30m kylästä").
- Määrää halutessasi tulialueet, joko kompassisuuntien avulla ("2: tarkkaile SE") tai, jos on ylimääräistä aikaa (todella paljon), merkkaamalla kartalle jokaisen tulialueet.
- Varaudu kaikkeen: tankkeihin, maihinlaskuun, maihinnousuun;
- mieti miten itse hyökkäisit kohteeseen.
- Vihollinen tulee kuitenkin eri suunnasta kuin olit ajatellut. Mieti vaihtoasemat, pidä joku taistelija reservissä, käytä etuvartioasemia, tee väijytyksiä.
- Miinoita.

Älä häikäile nakittaa:
- RJ:n selviytyminen on ryhmälle elintärkeää. Käytä tiedustelijoita äläkä juokse itse ensimmäisenä.
- On huonon johtajan merkki tehdä kaikki itse. Nakita joku muu, ja käytä näin vapautunut aika vaikka seuraavan liikkeen pohtimiseen.

Muista asemasi:
- Kuuntele ehdotukset (ne ovat usein hyviä, ja taistelija toimii motivoituneemmin jos tuntee voivansa vaikuttaa), ja tee päätös sen jälkeen. Kun olet tehnyt päätöksen, älä kuuntele enää vastaväitteitä. Älä rupea kinaamaan. Ryhmä ei ole demokratia: ryhmänjohtajia on vain yksi per ryhmä. Kukin halukas pääsee kyllä Kyllikissä johtamaan vuorollaan.

Käske:
- Komenna usein, vaikka toistaisit edellisiä käskyjä: älä pidä käskyjen välillä pitkiä taukoja. Komenna suvantokohdissa (jos vaikka katsot karttaa pidemmän aikaa tai odotatte ajoneuvoa) "Taukopaikalla", tai aseta ryhmä puolustukseen.
- Jos lopetat komentamisen pitkäksi aikaa, ryhmä vaipuu epätietoisuuteen. Osa taistelijoista alkaa tehdä omatoimisia päätöksiä ja sooloilla.
- Tylytä kun siihen on aihetta. Joskus se on paikallaan, mutta muista että kukaan ei jaksa kuunnella aiheetonta meuhkaamista.

Esimerkkikomentoja:

1) Esimerkki komennoista pelin alussa liikkelle lähdettäessä:
All, return to formation;
all, form column;
"NW" (etenemissuunta);
all, return to formation;
all, hold fire.

2) Esimerkki komennoista pysähdyttäessä hetkeksi esim. kartan katsomista varten:
All, halt;
all, get down
...Ja jälleen liikkeelle lähdettäessä:
all, return to formation.

3) Esimerkki komennoista hyökkäyksessä "syöksyen eteenpäin":
All, get down;
all, form line;
all, take cover;
"Syöksyen eteenpäin. Annan movet, edetkää vasta käskystä "advance";
2: move to...
4: move to...
6: move to... jne. Osa jää tukemaan, osa etenee RJ:n määräämiin suojiin. (Käytännössä suojia on yleensä vähän, joten "syöksyt" ovat helposti 50m.)
all, advance
2, 4, 6: take cover;
3: move to...
5: move to...
7: move to... jne.
all, advance.

4) Rynnäkkö on vaivatonta toteuttaa samaan tyyliin:
All, get down;
all, form line;
all, take cover;
"Valmistautukaa rynnäkköön. Annan movet, edetkää vasta käskystä 'advance'";
2: move to...
3: move to...
4: move to... jne.
all, advance.

5) Toinen esimerkki komennoista liikkeelle lähdettäessä:
"Noniin, lähdetäänpäs jonossa pohjoiseen. Sanon sitten kun tarttee ruveta ampumaan."

6) Toinen esimerkki komennoista hyökätessä:
All, get down;
"Tuolla kylässä on meitä ryssä vastassa. Lähdetään avorivissä etenemään, saa ampua".

- Käskyissä on pääasia että ne menevät perille. Kullakin ryhmänjohtajalla on oma tyylinsä, joka hioutuu sitä mukaa kun kokemusta kertyy. Opi virheistäsi, ota palaute vastaan hyvillä mielin.