Nykiikö ofp? - Asetusten viilausta
Monilla pelaajilla tuntuvat nykivän varsinkin Nogova, Winter Nogojev ja SEB Ia Drang -saaret. Jos nykimistä esiintyy pahasti whinetys ei mappeja paljoa nopeuta vaan kannattaa ottaa lusikka käteen ja säätää omia detailiasetuksia. Uppiniskaisesti täysillä detaileilla pelaaminen ei kannata jos arvostaa tilpehöörin sijasta ruudunpäivityksen sulavuutta ja pelattavuutta.
Ylläolevassa kuvassa kohtalaisen hyvät asetukset kokoonpanolle 1.2 Ghz Tbirdille, 512 RAM, Ati Radeon 7200.
Selitteet:
1. Resolution - kannattaa vääntää ensimmäiseksi alaspäin jos nykimistä on. 32 bittinen paletti pyörii vanhemmilla korteilla huonosti (esim. TNT2, Geforce 1 & Geforce MX).
2. Refresh Rate - riippuu monitorista, luonnollisesti vakaampi kuva mitä suurempi arvo. Ei vaikuta ruudunpäivitykseen pelissä.
3. Hardware T&L - T&L -kiihdytys kannattaa pitää poikkeuksetta päällä. Lisää ruudunpäivitysnopeutta erityisesti vanhemmilla koneilla.
4. Multitexturing - Maaston yksityiskohtaiset tekstuurit. Kannattaa ottaa pois sillä nopeuttaa huomattavasti.
5. W-Buffer - W-puskuri. Tästä en juurikaan tiedä, mutta Geforce korteilla tietääkseni kannattaa pitää päällä, Radeon korteilla puolestaan poissa tai tulee grafiikkahäiriöitä.
6. Object Shadows - Esineitten varjot. Pois vaan.
7. Vehicle Shadows - Ajoneuvojen varjot. Veks.
8. Cloudlets - Savupilvet (?). Pois vaan jos haluaa max ruudunpäivitystä.
9. Blood - Veret. Ei vaikuta ruudunpäivitykseen. Kaikilla tietenkin päällä.
10. Brightness - Kirkkaus. Kukin säätököön monitorilleen sopivaksi.
11. Gamma Correction - Gamma korjaus. Kuten yllä.
12. Frame Rate - Ruudunpäivitysnopeus, jota OFP pyrkii jatkuvasti ylläpitämään. Voi aiheuttaa tahmausta suurilla arvoilla toiminan ollessa vilkasta ruudulla. Suosittelen 10-15 framea tuohon sillä käytännössä eroa ei huomaa 20 frameen.
13. Visual Quality - Visuaalinen laatu. Alas vain reippaasti arvoa jos ei ruudunpäivitysnopeus kustanna.
14. Visibility - Näkyvyys. Moninpelissä arvoa ei saa yli 900 metrin. Alaspäin vain aina 500 metriin jos ei peli pyöri.
15. Terrain Detail - Maaston yksityiskohtaisuus. Vaikuttaa maaston kumpuisuuteen, tosin vain yksinpelissä. Moninpelissä aina Normal (muutoinhain osalla näkyisi kumpu toisilla taas ei!)
Siinä nyt hätäsesti jotain tweakkaus vinkkejä. Laittakaa ihmeessä lisää tähän threadiin.
:PP
Ylläolevassa kuvassa kohtalaisen hyvät asetukset kokoonpanolle 1.2 Ghz Tbirdille, 512 RAM, Ati Radeon 7200.
Selitteet:
1. Resolution - kannattaa vääntää ensimmäiseksi alaspäin jos nykimistä on. 32 bittinen paletti pyörii vanhemmilla korteilla huonosti (esim. TNT2, Geforce 1 & Geforce MX).
2. Refresh Rate - riippuu monitorista, luonnollisesti vakaampi kuva mitä suurempi arvo. Ei vaikuta ruudunpäivitykseen pelissä.
3. Hardware T&L - T&L -kiihdytys kannattaa pitää poikkeuksetta päällä. Lisää ruudunpäivitysnopeutta erityisesti vanhemmilla koneilla.
4. Multitexturing - Maaston yksityiskohtaiset tekstuurit. Kannattaa ottaa pois sillä nopeuttaa huomattavasti.
5. W-Buffer - W-puskuri. Tästä en juurikaan tiedä, mutta Geforce korteilla tietääkseni kannattaa pitää päällä, Radeon korteilla puolestaan poissa tai tulee grafiikkahäiriöitä.
6. Object Shadows - Esineitten varjot. Pois vaan.
7. Vehicle Shadows - Ajoneuvojen varjot. Veks.
8. Cloudlets - Savupilvet (?). Pois vaan jos haluaa max ruudunpäivitystä.
9. Blood - Veret. Ei vaikuta ruudunpäivitykseen. Kaikilla tietenkin päällä.
10. Brightness - Kirkkaus. Kukin säätököön monitorilleen sopivaksi.
11. Gamma Correction - Gamma korjaus. Kuten yllä.
12. Frame Rate - Ruudunpäivitysnopeus, jota OFP pyrkii jatkuvasti ylläpitämään. Voi aiheuttaa tahmausta suurilla arvoilla toiminan ollessa vilkasta ruudulla. Suosittelen 10-15 framea tuohon sillä käytännössä eroa ei huomaa 20 frameen.
13. Visual Quality - Visuaalinen laatu. Alas vain reippaasti arvoa jos ei ruudunpäivitysnopeus kustanna.
14. Visibility - Näkyvyys. Moninpelissä arvoa ei saa yli 900 metrin. Alaspäin vain aina 500 metriin jos ei peli pyöri.
15. Terrain Detail - Maaston yksityiskohtaisuus. Vaikuttaa maaston kumpuisuuteen, tosin vain yksinpelissä. Moninpelissä aina Normal (muutoinhain osalla näkyisi kumpu toisilla taas ei!)
Siinä nyt hätäsesti jotain tweakkaus vinkkejä. Laittakaa ihmeessä lisää tähän threadiin.
:PP
"...vuonna 2010 Suomessa tarvitaan noin miljoona uutta työntekijää...vuonna 2020 tarvitaan jo 2 miljoonaa uutta työntekijää..."
- Jyrki Katainen 2001
- Jyrki Katainen 2001
Jos omistaa kevyemmän tason näytönohjaimen (Joku GF2 tms.) niin kannattaa ehkä testata laittaa maastotekstuurit max. 256x256 kokosiks OFP Preferencesistä. Tämä mahdollisesti auttaa uusilla saarilla (Nogova, Nogojev, Winter Nogojev, jne.) joissa siis on 512x512 tekstuurit jotka vie aika reippaasti tekstuurimuistia näytönohjaimelta sekä tietysti vaikuttaa fill rateen. "Vanhojen" saarien maastotekstuurit on kokoa 128x128 joten 256x256 on tuollainen seuraava etappi siitä eikä vaikuta niin hirveästi maatekstuurien ulkonaköön.
Tietysti voi kokeilla myös pudottaa muidenkin tekstuurien (objektitekstuurien) koon 256x256 kokoon, mutta tämä vaikuttaa sitten jo aika lailla Resistancen objekteiden ulkonäköön.
Tietysti voi kokeilla myös pudottaa muidenkin tekstuurien (objektitekstuurien) koon 256x256 kokoon, mutta tämä vaikuttaa sitten jo aika lailla Resistancen objekteiden ulkonäköön.
Olen tätä nykimistä ihmetellyt kovasti ja se tuntui alkavan kun versio numero on isompi kuin 1.46.
Eli olen lievästi pottuuntunut kun mikään asetus ei auta.
Koneeni on 2.8 P4 muistia 1024 ja näytönohjaimena GF4 ti 4600 128mt. Eli raudan puolesta pitäisi kyllä pelata ja on aikaisemmin pelannut samalla "rungolla" mutta pinemmillä cpu arvoilla ja näytönohjain versioilla.
varsinkin kun vaihdoin Windows XP:hen (home) peliä ei viitsi pelata ollenkaan. Ruudun päivitys takkuaa kumman vaiheisesti aina kun vihollinen hyökkää (tulee uutta tavaraa mukaan pyöritykseen) kestää noin 10-20 sekunttia ettei voi käytännössä tehdä mitään ja sitten surumusiikki soi koska ei edes pääse piiloon. :PP
samalla vatuttaa tuo että ohjelma pyytää alkuperäistä peli cd:tä vaikka se on konessa sisässä. Nyt menossa kolmas cd sarja tosin voihan pelin tälläinkin päivitellä. Muuten tuo tökkiminen alkoi juuri tämän viimeisen setin kanssa jossa on kaikki paketit.
eli vaikka kuinka pienet resoluutiot laittais koneeseen niin joutaa peli romukoppaan valitettavasti.
Jos jollain olis pikkaisen "järkevää" vinkkiä asian tiimoilta olisin kiitollinen..
Eli olen lievästi pottuuntunut kun mikään asetus ei auta.
Koneeni on 2.8 P4 muistia 1024 ja näytönohjaimena GF4 ti 4600 128mt. Eli raudan puolesta pitäisi kyllä pelata ja on aikaisemmin pelannut samalla "rungolla" mutta pinemmillä cpu arvoilla ja näytönohjain versioilla.
varsinkin kun vaihdoin Windows XP:hen (home) peliä ei viitsi pelata ollenkaan. Ruudun päivitys takkuaa kumman vaiheisesti aina kun vihollinen hyökkää (tulee uutta tavaraa mukaan pyöritykseen) kestää noin 10-20 sekunttia ettei voi käytännössä tehdä mitään ja sitten surumusiikki soi koska ei edes pääse piiloon. :PP
samalla vatuttaa tuo että ohjelma pyytää alkuperäistä peli cd:tä vaikka se on konessa sisässä. Nyt menossa kolmas cd sarja tosin voihan pelin tälläinkin päivitellä. Muuten tuo tökkiminen alkoi juuri tämän viimeisen setin kanssa jossa on kaikki paketit.
eli vaikka kuinka pienet resoluutiot laittais koneeseen niin joutaa peli romukoppaan valitettavasti.
Jos jollain olis pikkaisen "järkevää" vinkkiä asian tiimoilta olisin kiitollinen..
Hoo! Äijät ne vaan tweakkaa speksejä alaspäin noilla koneilla. Toiset pellailoo vielä liitukautisilla 1ghz -koneilla. Tosin minä kyllä pyörittelenkin pleiä suosiolla 800*600 -resolla. Kaikki visuaaliset herkut on kyllä päällä... vois tietysti ne varjot poistella, kun ei ne niin hienoja ole ???
-Mazikainen
-Mazikainen
12. Frame Rate - Ruudunpäivitysnopeus, jota OFP pyrkii jatkuvasti ylläpitämään. Voi aiheuttaa tahmausta suurilla arvoilla toiminan ollessa vilkasta ruudulla. Suosittelen 10-15 framea tuohon sillä käytännössä eroa ei huomaa 20 frameen.
Itse asiassa Frame Raten asettaminen minimiin 7-13(?) aiheuttaa huomattavan ruudunpäivitysnopueden laskemisen. Kokeilen juuri äsken tätä Nogovan suurissa lehtimetsissä FPS- mittari päällä, tulokset olivat seuraavat:
Frame Rate maksimissaan --- FPS 25 (täysin pelattava)
Frame Rate minimissään --- FPS 12-15 (huomattavaa nykimistä)
Frame Raten asettaminen minimiin poistaa kuitenkin ikävän LOD-tasojen välkkymisen pelin modeleissa, parhaiten tämä välkkyminen näkyy "muotoaan muuttavissa" puissa ja puskissa. (En nyt paremmin osaa tuota selittää :PP)
Kannattaa myös laittaa reunanpehmennys (Antialiasing) pois päältä, peli näyttää aluksi karmealta jos on tottunut pehmeisiin reunoihin, mutta kyllä siihen tottuu. Reunanpehmennyksen ollessa pois päältä kannattaa testata Frame Raten alentamista, sillä grafiikat tarkentuvat hieman mutta eivät laske niin pahasti FPS:ää kuin reunanpehmennys.
Jos taas haluaa kaiken irti OFP:n grafiikoista, kannattaa hakea RivaTuner. Sillä voi säätää mm. LOD-tason negatiiviseksi, tämä muuttaa grafiikan PALJON tarkemmaksi (hyötyä moninpelissä), mutta sillä voi olla myös kova vaikutus FPS:ään. RivaTunerissa on myös paljon muita pieniä jippoja joilla voi säädellä grafiikkaa ja nopeutta. RivaTunerin voit hakea täältä: http://www.guru3d.com/rivatuner/
Toivottavasti tämä auttoi jonkin verran .
Käyttiksenä vanha kunnon Win98SE (ei ole tullut ongelmia vastaan vielä (ihme!)) DirectX versio on 8.1, kokeilin lukuisia eri Detoja ja päädyin aluksi versioon 27.50 pelailin sillä aika kauan kunnes vaihdoin uusimpiin eli 41.09.
Mutta kannattaa vaan kokeilla ja kokeilla kunnes löytää sopivan balanssin grafiikan ulkonäölle ja sulavuudelle.
Ja jos haluaa mitata ruudunpäivitysnopeutta, kannattaa hakea Fraps: http://www.fraps.com/download.htm
Mutta kannattaa vaan kokeilla ja kokeilla kunnes löytää sopivan balanssin grafiikan ulkonäölle ja sulavuudelle.
Ja jos haluaa mitata ruudunpäivitysnopeutta, kannattaa hakea Fraps: http://www.fraps.com/download.htm
Guest wrote:Itse asiassa Frame Raten asettaminen minimiin 7-13(?) aiheuttaa huomattavan ruudunpäivitysnopueden laskemisen. Kokeilen juuri äsken tätä Nogovan suurissa lehtimetsissä FPS- mittari päällä, tulokset olivat seuraavat:
Frame Rate maksimissaan --- FPS 25 (täysin pelattava)
Frame Rate minimissään --- FPS 12-15 (huomattavaa nykimistä)
Niin mutta jos on hidas kone ja yrittää väkisin pitää frame ratea maksimissa, niin seurauksena on 'sulavaa tahmausta' jolloin toimita ruudulla on sulavaa mutta kaikki tapahtuu kankeammin. OFP yrittää silloin väkisin pitää FPS:n vaikka rahkeet eivät riittäisikään. Sama homma kuin vanhassa Microprose F1 Grand Prixissä jossa frame rateja pystyi itse säätämään. Jos toiminta tuntuu tahmealta kaikki detailit pois otettuina ja frame rate täysillä suosittelen tuota laskettavaksi 15 framen kieppeille. Vai luuletko että joku huvikseen laskisi frame ratea jos siitä ei kerran olisi mitään hyötyä? Tuo lodi homma on vaan modelien tekijöiden huolimattomuutta eikä mikään syy.
Edited By Blake on 1043948243
"...vuonna 2010 Suomessa tarvitaan noin miljoona uutta työntekijää...vuonna 2020 tarvitaan jo 2 miljoonaa uutta työntekijää..."
- Jyrki Katainen 2001
- Jyrki Katainen 2001