Nykiikö ofp? - Asetusten viilausta

Yleistä keskustelua Arma III:sta, Arma II:sta ja OFP:stä

Moderators: Kegetys, Broileri

User avatar
Blake
Posts: 1916
Joined: Tue, 10.9.2002, 15.22

Post by Blake » Tue, 14.1.2003, 11.00

Monilla pelaajilla tuntuvat nykivän varsinkin Nogova, Winter Nogojev ja SEB Ia Drang -saaret. Jos nykimistä esiintyy pahasti whinetys ei mappeja paljoa nopeuta vaan kannattaa ottaa lusikka käteen ja säätää omia detailiasetuksia. Uppiniskaisesti täysillä detaileilla pelaaminen ei kannata jos arvostaa tilpehöörin sijasta ruudunpäivityksen sulavuutta ja pelattavuutta.

Image

Ylläolevassa kuvassa kohtalaisen hyvät asetukset kokoonpanolle 1.2 Ghz Tbirdille, 512 RAM, Ati Radeon 7200.
Selitteet:
1. Resolution - kannattaa vääntää ensimmäiseksi alaspäin jos nykimistä on. 32 bittinen paletti pyörii vanhemmilla korteilla huonosti (esim. TNT2, Geforce 1 & Geforce MX).
2. Refresh Rate - riippuu monitorista, luonnollisesti vakaampi kuva mitä suurempi arvo. Ei vaikuta ruudunpäivitykseen pelissä.
3. Hardware T&L - T&L -kiihdytys kannattaa pitää poikkeuksetta päällä. Lisää ruudunpäivitysnopeutta erityisesti vanhemmilla koneilla.
4. Multitexturing - Maaston yksityiskohtaiset tekstuurit. Kannattaa ottaa pois sillä nopeuttaa huomattavasti.
5. W-Buffer - W-puskuri. Tästä en juurikaan tiedä, mutta Geforce korteilla tietääkseni kannattaa pitää päällä, Radeon korteilla puolestaan poissa tai tulee grafiikkahäiriöitä.
6. Object Shadows - Esineitten varjot. Pois vaan.
7. Vehicle Shadows - Ajoneuvojen varjot. Veks.
8. Cloudlets - Savupilvet (?). Pois vaan jos haluaa max ruudunpäivitystä.
9. Blood - Veret. Ei vaikuta ruudunpäivitykseen. Kaikilla tietenkin päällä.
10. Brightness - Kirkkaus. Kukin säätököön monitorilleen sopivaksi.
11. Gamma Correction - Gamma korjaus. Kuten yllä.
12. Frame Rate - Ruudunpäivitysnopeus, jota OFP pyrkii jatkuvasti ylläpitämään. Voi aiheuttaa tahmausta suurilla arvoilla toiminan ollessa vilkasta ruudulla. Suosittelen 10-15 framea tuohon sillä käytännössä eroa ei huomaa 20 frameen.
13. Visual Quality - Visuaalinen laatu. Alas vain reippaasti arvoa jos ei ruudunpäivitysnopeus kustanna.
14. Visibility - Näkyvyys. Moninpelissä arvoa ei saa yli 900 metrin. Alaspäin vain aina 500 metriin jos ei peli pyöri.
15. Terrain Detail - Maaston yksityiskohtaisuus. Vaikuttaa maaston kumpuisuuteen, tosin vain yksinpelissä. Moninpelissä aina Normal (muutoinhain osalla näkyisi kumpu toisilla taas ei!)

Siinä nyt hätäsesti jotain tweakkaus vinkkejä. Laittakaa ihmeessä lisää tähän threadiin.

:PP
"...vuonna 2010 Suomessa tarvitaan noin miljoona uutta työntekijää...vuonna 2020 tarvitaan jo 2 miljoonaa uutta työntekijää..."
- Jyrki Katainen 2001
User avatar
Broileri
Personnel
Posts: 3986
Joined: Mon, 2.9.2002, 21.42
Location: Espoo
Contact:

Post by Broileri » Tue, 14.1.2003, 12.31

Hyviä vinkkejä.
8. Cloudlets - Savupilvet (?). Pois vaan jos haluaa max ruudunpäivitystä.


Cloudlets kannattaa pitää päällä jos haluaa käyttää kranaatteja. Ilman savupilviä on kohtuuttoman vaikeaa yrittää korjata tulta.
maj Broileri, CO
Dulce et decorum est pro patria mori
Una
Posts: 498
Joined: Mon, 2.9.2002, 21.46
Location: Lohja

Post by Una » Tue, 14.1.2003, 12.44

juu, ja kegen lynx köhii cloudlettejä, eli ne ei näy jos on cloudletit poissa, tosin eihän tuota missään käytetä :P
alik Una, 2nd Platoon, Mech recon squad, Assistant leader/AA
Local Defence Detachment Kyllikki
Jyka
Posts: 887
Joined: Mon, 2.9.2002, 23.25
Location: Helsinki

Post by Jyka » Tue, 14.1.2003, 13.05

Una voisi laittaa omat asetuksensa näkyviin, jos on hyvin toiminut, tosin ei itsellänikään ole juurikaan nykinyt muistin oston jälkeen; nykyään 512. Niin ja koneen speksit tietysti mukaan.
kers Jyka, Sergeant
Sauna Major, Reserves
LDD Kyllikki
"Dulce et decorum est pro patria mori"
Keijo

Post by Keijo » Tue, 14.1.2003, 15.20

Jos omistaa kevyemmän tason näytönohjaimen (Joku GF2 tms.) niin kannattaa ehkä testata laittaa maastotekstuurit max. 256x256 kokosiks OFP Preferencesistä. Tämä mahdollisesti auttaa uusilla saarilla (Nogova, Nogojev, Winter Nogojev, jne.) joissa siis on 512x512 tekstuurit jotka vie aika reippaasti tekstuurimuistia näytönohjaimelta sekä tietysti vaikuttaa fill rateen. "Vanhojen" saarien maastotekstuurit on kokoa 128x128 joten 256x256 on tuollainen seuraava etappi siitä eikä vaikuta niin hirveästi maatekstuurien ulkonaköön.

Tietysti voi kokeilla myös pudottaa muidenkin tekstuurien (objektitekstuurien) koon 256x256 kokoon, mutta tämä vaikuttaa sitten jo aika lailla Resistancen objekteiden ulkonäköön.
Una
Posts: 498
Joined: Mon, 2.9.2002, 21.46
Location: Lohja

Post by Una » Tue, 14.1.2003, 18.08

Tämmösillä pyörii mulla
Kokoonpano: Athlon Xp 1800+, 512mb @ 166mhz DDR, Geforce4 Ti-4200, SB Live! ja Win XP
Image
alik Una, 2nd Platoon, Mech recon squad, Assistant leader/AA
Local Defence Detachment Kyllikki
Aka

Post by Aka » Sun, 26.1.2003, 17.25

Olen tätä nykimistä ihmetellyt kovasti ja se tuntui alkavan kun versio numero on isompi kuin 1.46.

Eli olen lievästi pottuuntunut kun mikään asetus ei auta.
Koneeni on 2.8 P4 muistia 1024 ja näytönohjaimena GF4 ti 4600 128mt. Eli raudan puolesta pitäisi kyllä pelata ja on aikaisemmin pelannut samalla "rungolla" mutta pinemmillä cpu arvoilla ja näytönohjain versioilla.

varsinkin kun vaihdoin Windows XP:hen (home) peliä ei viitsi pelata ollenkaan. Ruudun päivitys takkuaa kumman vaiheisesti aina kun vihollinen hyökkää (tulee uutta tavaraa mukaan pyöritykseen) kestää noin 10-20 sekunttia ettei voi käytännössä tehdä mitään ja sitten surumusiikki soi koska ei edes pääse piiloon. :PP

samalla vatuttaa tuo että ohjelma pyytää alkuperäistä peli cd:tä vaikka se on konessa sisässä. Nyt menossa kolmas cd sarja tosin voihan pelin tälläinkin päivitellä. Muuten tuo tökkiminen alkoi juuri tämän viimeisen setin kanssa jossa on kaikki paketit.

eli vaikka kuinka pienet resoluutiot laittais koneeseen niin joutaa peli romukoppaan valitettavasti.
Jos jollain olis pikkaisen "järkevää" vinkkiä asian tiimoilta olisin kiitollinen..
SmartDrv
Posts: 419
Joined: Mon, 2.9.2002, 22.08
Location: S:t Michel
Contact:

Post by SmartDrv » Sun, 26.1.2003, 17.57

Aka, olethan päivittänyt näytönohjaimen ajurit ja mahdollisesti myös VIAllisen emolevyn ajurit?
WHAT WOULD GARY ROBERTS DO?
Stormcrow
Posts: 28
Joined: Fri, 13.9.2002, 0.42
Location: Kuopio
Contact:

Post by Stormcrow » Mon, 27.1.2003, 7.33

Hoo! Äijät ne vaan tweakkaa speksejä alaspäin noilla koneilla. Toiset pellailoo vielä liitukautisilla 1ghz -koneilla. Tosin minä kyllä pyörittelenkin pleiä suosiolla 800*600 -resolla. Kaikki visuaaliset herkut on kyllä päällä... vois tietysti ne varjot poistella, kun ei ne niin hienoja ole ???

-Mazikainen
Jaque
Posts: 520
Joined: Thu, 5.9.2002, 18.51
Location: Tampere

Post by Jaque » Mon, 27.1.2003, 14.26

minä pelasin 600mhz vielä tuossa kuukaus taakse päin ja eikä ollu mitään onkelmia. Ainoastaan laskin hieman tekstuureja niin hyvin pyöri. Nykyään pyörii kyllä hyvin. :banana:
Joku hiton reserviläinen.

JLphotography.pp.fi
NoRSu

Post by NoRSu » Wed, 29.1.2003, 22.21

12. Frame Rate - Ruudunpäivitysnopeus, jota OFP pyrkii jatkuvasti ylläpitämään. Voi aiheuttaa tahmausta suurilla arvoilla toiminan ollessa vilkasta ruudulla. Suosittelen 10-15 framea tuohon sillä käytännössä eroa ei huomaa 20 frameen.


Itse asiassa Frame Raten asettaminen minimiin 7-13(?) aiheuttaa huomattavan ruudunpäivitysnopueden laskemisen. Kokeilen juuri äsken tätä Nogovan suurissa lehtimetsissä FPS- mittari päällä, tulokset olivat seuraavat:

Frame Rate maksimissaan --- FPS 25 (täysin pelattava)
Frame Rate minimissään --- FPS 12-15 (huomattavaa nykimistä)

Frame Raten asettaminen minimiin poistaa kuitenkin ikävän LOD-tasojen välkkymisen pelin modeleissa, parhaiten tämä välkkyminen näkyy "muotoaan muuttavissa" puissa ja puskissa. (En nyt paremmin osaa tuota selittää :PP)

Kannattaa myös laittaa reunanpehmennys (Antialiasing) pois päältä, peli näyttää aluksi karmealta jos on tottunut pehmeisiin reunoihin, mutta kyllä siihen tottuu. Reunanpehmennyksen ollessa pois päältä kannattaa testata Frame Raten alentamista, sillä grafiikat tarkentuvat hieman mutta eivät laske niin pahasti FPS:ää kuin reunanpehmennys.

Jos taas haluaa kaiken irti OFP:n grafiikoista, kannattaa hakea RivaTuner. Sillä voi säätää mm. LOD-tason negatiiviseksi, tämä muuttaa grafiikan PALJON tarkemmaksi (hyötyä moninpelissä), mutta sillä voi olla myös kova vaikutus FPS:ään. RivaTunerissa on myös paljon muita pieniä jippoja joilla voi säädellä grafiikkaa ja nopeutta. RivaTunerin voit hakea täältä: http://www.guru3d.com/rivatuner/

Toivottavasti tämä auttoi jonkin verran :banana:.
NoRSu

Post by NoRSu » Wed, 29.1.2003, 22.26

Unohdin koneeni tiedot :down:

1333Mhz AMD Athlon
Geforce 2 GTS 64Mt (uusimmat Detonaattorit)
512Mt SDRammia
LawnDrill
Posts: 189
Joined: Mon, 2.9.2002, 23.34
Location: Finland
Contact:

Post by LawnDrill » Thu, 30.1.2003, 8.37

Mitens tuo DirectX, mikä versio
Mikä käyttis ?
Ootko koittanu muita detoja kun uusimpia ?? ne ei välttämättä aina toimi...jne jne blaa blaa...
NoRSu

Post by NoRSu » Thu, 30.1.2003, 15.02

Käyttiksenä vanha kunnon Win98SE (ei ole tullut ongelmia vastaan vielä (ihme!)) DirectX versio on 8.1, kokeilin lukuisia eri Detoja ja päädyin aluksi versioon 27.50 pelailin sillä aika kauan kunnes vaihdoin uusimpiin eli 41.09.

Mutta kannattaa vaan kokeilla ja kokeilla kunnes löytää sopivan balanssin grafiikan ulkonäölle ja sulavuudelle.

Ja jos haluaa mitata ruudunpäivitysnopeutta, kannattaa hakea Fraps: http://www.fraps.com/download.htm :cool:
User avatar
Blake
Posts: 1916
Joined: Tue, 10.9.2002, 15.22

Post by Blake » Thu, 30.1.2003, 19.34

Guest wrote:Itse asiassa Frame Raten asettaminen minimiin 7-13(?) aiheuttaa huomattavan ruudunpäivitysnopueden laskemisen. Kokeilen juuri äsken tätä Nogovan suurissa lehtimetsissä FPS- mittari päällä, tulokset olivat seuraavat:

Frame Rate maksimissaan --- FPS 25 (täysin pelattava)
Frame Rate minimissään --- FPS 12-15 (huomattavaa nykimistä)

Niin mutta jos on hidas kone ja yrittää väkisin pitää frame ratea maksimissa, niin seurauksena on 'sulavaa tahmausta' jolloin toimita ruudulla on sulavaa mutta kaikki tapahtuu kankeammin. OFP yrittää silloin väkisin pitää FPS:n vaikka rahkeet eivät riittäisikään. Sama homma kuin vanhassa Microprose F1 Grand Prixissä jossa frame rateja pystyi itse säätämään. Jos toiminta tuntuu tahmealta kaikki detailit pois otettuina ja frame rate täysillä suosittelen tuota laskettavaksi 15 framen kieppeille. Vai luuletko että joku huvikseen laskisi frame ratea jos siitä ei kerran olisi mitään hyötyä? Tuo lodi homma on vaan modelien tekijöiden huolimattomuutta eikä mikään syy.




Edited By Blake on 1043948243
"...vuonna 2010 Suomessa tarvitaan noin miljoona uutta työntekijää...vuonna 2020 tarvitaan jo 2 miljoonaa uutta työntekijää..."
- Jyrki Katainen 2001
Post Reply