Nyrkki Kyllikiltä terveisiä

Yleistä keskustelua Arma III:sta, Arma II:sta ja OFP:stä

Moderators: Kegetys, Broileri

User avatar
Nyrkki
Posts: 49
Joined: Fri, 18.8.2006, 15.57
Location: Hämpton, Finland

Post by Nyrkki » Fri, 18.8.2006, 16.07

Tervehdys,

Jalot OFP sotilaat, vanhat tutut ja uudemmat tuntemattomat... On hienoa nähdä miten monen vuosien jälkeen aktiivisesti jaksatte ylläpitää ja edelleen kehittää mahtavan pelin ympärille hienointa pelikulttuuria mitä olen missään nähnyt.

Olen ylpeä siitä että olen kuulunut Teidän hienoon porukkaan. Aina olen lämmöllä muistellut meidän alkuaikoja Kyllikissä ja niitä hienoja taisteluita onlinessä. Esimerkiksi muistan hyvin todella tiukan taistelun USMC:tä (United States Marine Corp)vastaan siinä kansainvälisessä liigassa.

Minun online peliajan imaisi silloin 5v. sitten peli nimeltä WW2 Online. "Paskin peli mitä tulet rakastamaan" sanoi yksi joukkuetoveri. Allekirjoitan täysin. Vaikea kuin helvetti ja kokemuksen myötä se ei paljoa helpota. Ei jäänyt aikaa OFP:lle.

Salute! Jatkakaa samaan malliin...

terveisin: Nyrkki[Kyllikki] aka Damixu WW2OL:ssa




Edited By Nyrkki on 1179354227
User avatar
BEAT!!
Posts: 748
Joined: Wed, 11.12.2002, 18.27
Location: TAMPERE
Contact:

Post by BEAT!! » Mon, 18.12.2006, 12.38

Herätys vätys! Ryhdistäydy nyt hyvä mies ja rupea pelaamaan Flashpointia, sekä pian ArmA:aa
:banana:
Hirosima 45
Tshernobyl 86
Windows 95

www.ilvesedustus.com
Valokuvausta
User avatar
Nyrkki
Posts: 49
Joined: Fri, 18.8.2006, 15.57
Location: Hämpton, Finland

Post by Nyrkki » Wed, 21.2.2007, 15.44

BEAT!! wrote:Herätys vätys! Ryhdistäydy nyt hyvä mies ja rupea pelaamaan Flashpointia, sekä pian ArmA:aa
:banana:
No perskeles. Arman tullessa tulen takaisin joukkoon tummaan...
Una
Posts: 498
Joined: Mon, 2.9.2002, 21.46
Location: Lohja

Post by Una » Wed, 21.2.2007, 16.01

pitäs olla jo, tänään on suurin osa saanut omansa jo.
alik Una, 2nd Platoon, Mech recon squad, Assistant leader/AA
Local Defence Detachment Kyllikki
User avatar
BEAT!!
Posts: 748
Joined: Wed, 11.12.2002, 18.27
Location: TAMPERE
Contact:

Post by BEAT!! » Wed, 21.2.2007, 20.13

Una wrote:pitäs olla jo, tänään on suurin osa saanut omansa jo.
Näin on :banana:
Hirosima 45
Tshernobyl 86
Windows 95

www.ilvesedustus.com
Valokuvausta
87-1174200326

Post by 87-1174200326 » Sun, 18.3.2007, 9.25

Täytyy kyllä sanoa että ww2 online kyllä hakkaa arman mennen tullen. Flashpointtia on tullut louhittua vuodesta 2001, ww2 onlinea vuosi ja armaa kohta viikon verran.

ArmA on kyllä ollut aikamoinen pettymys sisällöltään. Varsinkin kun ww2OL:n vertaa. Kevyemmän puoleista paukuttelua jossa realismista on tingitty mielestäni liian paljon. Esimerkiksi singot. Tuntuu olevan paljolti on/off tyypin roimimista. Joko BMP tai BRDM pamahtaa kerralla paskaksi tai sitten joutuu ampumaan useamman putken kylkeen peräkkäin. Vahingonmmallinnus tuntuu menevän samaa on/off rataa. Vaihtoehtoja tuntuu olevan kaksi, joko ei mitään tai savuava raato. Muutamalla kerralla tuntuu sigon raketti menneen vaunun läpi aiheuttamatta vahinkoa lainkaan.

Entäs muut pössykät? No, onhan ne hienon näköisiä. Mutta oleellisena tekijänä puuttuu liikkuvien osien animointi (vai onko se kokoversioon mallinnettu, demossa ei ollut?). Lisäksi suuliekit ovat todella onnettoman näköisiä ja laukausäänet, Aivan ala-arvoisia. Eikä rekyyliä tunnu olevan missään aseessa. KK:lla ampuminen on todella tunnottoman tuntuista. Se mitä itse on tullut itkk:lla ja pokemonilla roiloteltua ei kyllä alkuunkaan vastaa sitä säälittävää pikku pöhinää mitä peli tarjoaa. Lisäksi Armaan olisi syytä päivittää samankaltaiset, realistiset bipodit aseisiin kun niissä oikeassakin elämässä on.

Samaa huttua peli tarjoaa kpv:lla ja bemarin 30mm konetykillä, äänet on kun piekkarilla ampuisi, ei tärinää ja värinää vaunun runkoon ja 30mm suuliekkiä ei ole mallinnettu lainkaan! Voi kypärä mitä touhua. Vaunujen muiden ominaisuuksien mallinnuksesta en viitsi edes mainita, tyydyn vain narisemaan tästä bemarin 30mm konetykin hallintatuntumasta, koska siitä ei tuskin voi enää epärelistisemman tuntuista saada.

Tehtävänsuunnittelu. Niin, eipä varmaankaan kovinkaan moni suamalainen reserviläinen voi pitää yksinpelikampanjan tehtäviä kovinkaan realistisina. Ainakin omasta mielestä tuntuu siltä että tehtäväsuunnittelusta ovat vastanneet sotilaallisesta toiminnasta tietämättömät persoonat, tai sitten ne on suunniteltu nimenomaan tämänkaltaiselle kohderyhmälle. Sen verran korkealentoista huttua ja "eliteforce special commando" -meinikiä kyllä puskee aika ajoin vastaan että huhhuh. Varsinkin siinä vaiheessa tämä poika iskee pensselit santaan kun alkaa OFP:n kaltainen lapsellinen tankillakaahailu ja kopterilla pörrääminen. Aika hulppea teknisen osaamisen urakehitys jampalle, joka aloitta uransa tavallisena kiväärimiehenä. Suutari pysyköön lestissään tai yletköön korkeintaan ryhmyriksi. Tässäkin meinaa usein tulla ryhmyrille harakirin tai 9mm buranan paikka kun omat pikku pallopäät ei suostu toimimaan käskyjen mukaan vaikka kuinka rautalangasta vääntäisi. Usein näin tapahtuessa, tekoälyn toheloidessa oikein kunnolla, tyydyn likvidoimaan kyseiset pikku idiootit jotka eivät sanaa usko ja otan heidän erikoismateriaalinsa omaan käyttöön :)

Miksi sitten ostin Arman? No siitä syystä että alan odottelemaan kyllikin ym. addoneita ja realistisemman tuntuisia yksinpelikampanijoita. Lämmöllä muistelen OFP:n FDF-modin turpeentuntuista ja realistista, kouriintuntuvaa ja huumorilla höystettyä pelitunnelmaa. Siinä oli kyllä sellasella otteella äijät vääntäneet missionia kehiin että sais moni "ammattisuunnittelija" kyllä katsoa peiliin ja ihmetellä että mitäs kaikkea paskaa sitä on tullut myyntipakettiin laitettua.
admin

Post by admin » Sun, 18.3.2007, 18.06

Täytyy kyllä sanoa että arma hakkaa ww2 online mennen tullen. Ei coop pelimoodia ollenkaan, ja sitten moisesta pitäisi vielä maksaa kuukausimaksua. Täysin onneton paska räpellys koko peli.

- Kegetys
User avatar
Nyrkki
Posts: 49
Joined: Fri, 18.8.2006, 15.57
Location: Hämpton, Finland

Post by Nyrkki » Sun, 18.3.2007, 20.18

Heh!

Vaikea verrata ArmA:aa ja WW2OL:ena keskenään. Ovat niin erillaisia tekeleitä.
87-1174200326

Post by 87-1174200326 » Sun, 18.3.2007, 21.15

ww2ol:n ja arman välillä löytyy toki eroja. Molemmilla on omat vahvat puolensa. Omasta mielestäni ww2ol:ssä on käsiasekalusto, ajettava kalusto ja vauriomallinnus on tehty paremmin & realistisemmin kuin armassa. Lisäksi ww2ol:ssä on huomioitava se, että prikaatien esikuntien tasolla pelaavat esikuntaupseerit pääsevät pelaamaan "oikeasti" strategisella tasolla päättäen prikaatien ja taisteluosastojen liikkumisesta pelialueella.

Vastaavasti taas ww2ol:ssä kusee aikansaeläneet grafiikat, hirvittävä lagi, ilmeisen huono pelimoottori ja suurimman osan ajasta taistelukentällä vallitseva autius. Eikä se kuukausimaksu paljoa ole. Vuoden kertamaksulla noin 6-7e/kk eli lienee maksullisten mmorgien halvimmasta päästä.
User avatar
Blake
Posts: 1916
Joined: Tue, 10.9.2002, 15.22

Post by Blake » Sun, 18.3.2007, 21.41

Melko hedelmätön keskustelu tämä, vai pitäisikö sinne WW2 Online forumeille tulla aukomaan kuinka tylsää se respawn-hippa ja lipunvaltailu on siellä WW2OL länsirintamalla? Respaanpa nyt tankiksi josta ei pääse ulos, sitten voisin olla lukittuna rekkaan ja loppuillasta vaikka 88-millisenä vähän frageja metsästämässä. Ja jos ei miellytä niin respailenpa lisää...niin ja kun saa kerrankin 50 pelitunnin jälkeen hyvin organisoidun hyökkäyksen aikaiseksi ja levähtää hetken niin yön aikana eri aikavyöhykkeeltä servulle hipsinyt finninaama on kaverinsa kanssa vallannut samat nyt tyhjät alueet takaisin parilla laukauksella.

3 trialia olen antanut sille mahdollisuuden osoittaa kyntensä vaan ei ole moinen touhu uponnut.

Lisäksi ww2ol:ssä on huomioitava se, että prikaatien esikuntien tasolla pelaavat esikuntaupseerit pääsevät pelaamaan "oikeasti" strategisella tasolla päättäen prikaatien ja taisteluosastojen liikkumisesta pelialueella.


Se on varmasti hienoa mutta ArmA:ssa voi toimia komppanianpäällikkönä, joukkueenjohtajana ja ryhmänjohtajana jouhevasti minkä tahansa organisaation tai yksittäistaistelijoiden roolien mukaisesti, kaikki on tehtävätekijöiden ja addonien tekijöiden mielikuvituksesta kiinni. ArmA:ssa on rajattomat mahdollisuudet erilaisten tilanteiden ja kokemusten luomiseen, WW2OL:ssä se on sitä samaa taistelua Ranskan kylien lippujen väreistä tuhannetta kertaa.

Ja minullekin se coop pelimuoto on se joka asettaa ArmA:n aivan eri sfääreihin muihin peleihin verrattuna.




Edited By Blake on 1174247109
"...vuonna 2010 Suomessa tarvitaan noin miljoona uutta työntekijää...vuonna 2020 tarvitaan jo 2 miljoonaa uutta työntekijää..."
- Jyrki Katainen 2001
Kiba
Posts: 189
Joined: Thu, 5.9.2002, 20.03
Location: Kemi

Post by Kiba » Sun, 18.3.2007, 21.46

Wank wrote:Eikä se kuukausimaksu paljoa ole. Vuoden kertamaksulla noin 6-7e/kk eli lienee maksullisten mmorgien halvimmasta päästä.
Eli aika paljon enemmän kuin Armassa, johon koitat turhaa vertaustasi tehdä.
Jäähyväiset aseille joihin uskottiin...
User avatar
Broileri
Personnel
Posts: 3986
Joined: Mon, 2.9.2002, 21.42
Location: Espoo
Contact:

Post by Broileri » Mon, 19.3.2007, 0.24

Wank:
Kevyemmän puoleista paukuttelua jossa realismista on tingitty mielestäni liian paljon. Esimerkiksi singot. Tuntuu olevan paljolti on/off tyypin roimimista. Joko BMP tai BRDM pamahtaa kerralla paskaksi tai sitten joutuu ampumaan useamman putken kylkeen peräkkäin. Vahingonmmallinnus tuntuu menevän samaa on/off rataa. Vaihtoehtoja tuntuu olevan kaksi, joko ei mitään tai savuava raato. Muutamalla kerralla tuntuu sigon raketti menneen vaunun läpi aiheuttamatta vahinkoa lainkaan.


OFP:n ja samoin ilmeisesti ArmA:n perisynti on, ettei pst-aseen osumakulmaa oteta huomioon. Kranaatti ei voi kimmota panssarivaunun kyljestä pois - eikä myöskään nykyaikaiseen sodankäyntiin kuuluvaa aktiivipanssaria ole pelissä olemassa.

Kyse ei kuitenkaan ole on/off-tyyppisestä roimimisesta, vaikka siltä sinusta tuntuisikin. Pelissä vaunun eri puolilla on erivahvuiset panssarit. Jos osut jollekin puolelle tarpeeksi tehokkalla aseella riittävän monta kertaa, vaunu ensin vaurioituu ja sitten tuhoutuu. Tämä on realismin suhteen tietysti kompromissi, mutta eihän siinä nyt mistään on/off-hommasta ole kysymys.

Jos ammut oikeassa elämässä bmp:tä tai brdm:ää singolla kylkeen, se tuhoutuu, jos osut. Ihan sama homma niin ArmA:ssa kuin missä tahansa muussakin realistisessa pelissä.

Entäs muut pössykät? No, onhan ne hienon näköisiä. Mutta oleellisena tekijänä puuttuu liikkuvien osien animointi (vai onko se kokoversioon mallinnettu, demossa ei ollut?). Lisäksi suuliekit ovat todella onnettoman näköisiä ja laukausäänet, Aivan ala-arvoisia. Eikä rekyyliä tunnu olevan missään aseessa. KK:lla ampuminen on todella tunnottoman tuntuista. Se mitä itse on tullut itkk:lla ja pokemonilla roiloteltua ei kyllä alkuunkaan vastaa sitä säälittävää pikku pöhinää mitä peli tarjoaa. Lisäksi Armaan olisi syytä päivittää samankaltaiset, realistiset bipodit aseisiin kun niissä oikeassakin elämässä on.

Samaa huttua peli tarjoaa kpv:lla ja bemarin 30mm konetykillä, äänet on kun piekkarilla ampuisi, ei tärinää ja värinää vaunun runkoon ja 30mm suuliekkiä ei ole mallinnettu lainkaan! Voi kypärä mitä touhua. Vaunujen muiden ominaisuuksien mallinnuksesta en viitsi edes mainita, tyydyn vain narisemaan tästä bemarin 30mm konetykin hallintatuntumasta, koska siitä ei tuskin voi enää epärelistisemman tuntuista saada.

Miksi sitten ostin Arman? No siitä syystä että alan odottelemaan kyllikin ym. addoneita ja realistisemman tuntuisia yksinpelikampanijoita. Lämmöllä muistelen OFP:n FDF-modin turpeentuntuista ja realistista, kouriintuntuvaa ja huumorilla höystettyä pelitunnelmaa. Siinä oli kyllä sellasella otteella äijät vääntäneet missionia kehiin että sais moni "ammattisuunnittelija" kyllä katsoa peiliin ja ihmetellä että mitäs kaikkea paskaa sitä on tullut myyntipakettiin laitettua.


Vertaat WW2 Onlineä Armed Assaultiin ja haukut ArmA:n realismin, mutta suurin osa haukuistasi kohdistuu siihen, miltä ArmA "näyttää" ja miltä aseet "tuntuvat". Eikö tietokonepelin realismissa ole kuitenkin kyse siitä, miten oikeat olosuhteet toistetaan kokonaisuutena? Valtaosalla simulaatiopelaajia huomio kiinnittyy pintaa syvemmälle - ei siihen, miltä asiat näyttävät ja tuntuvat, vaan siihen, miten ne on mallinnettu ja miten vakuuttava peli on ylipäätään.

ArmA seuraa edeltäjäänsä OFP:tä ajoneuvojen ja kaluston osalta siinä, ettei tavallisen mosurin ole vaikea oppia minkään vempaimen käyttöä. Tämä on edelleen kompromissi ja myönnytys pelattavuuden suuntaan. Kokonaisuuden kannalta sillä on loppujen lopuksi melko vähän merkitystä, miten helppoa tai tuskallista jotain ajoneuvoa tai asetta on käyttää, kunhan tietty uskottavuus tavoitetaan.

Toisaalta ArmA tarjoaa muuten realistiset puitteet komppanian, joukkueiden, ryhmien ja yleensäkin pienyksiköiden toimintaan hyvin realistisesti toteutetussa satojen neliökilometrien maastossa.

ArmA:n mahdollisuudet ovat valtavat, mitä tulee pelaajien tekemiin tehtäviin ja addoneihin, kuten itsekin totesit. Jos edelleen verrataan pelejä, niin WW2 Online kalpenee tässä suhteessa.

WW2 Onlinen vertaaminen Armed Assaultiin on kuitenkin melkein sama kuin vertaisi Theatre Europea Airborne Rangeriin. Toinen on isoa mittakaavaa ja toinen pientä, ja toinen pyrkii tyydyttävään realismiin isolla mittakaavalla ja toinen pienellä. Eiköhän se ole parasta, että molemmat pysyvät omassa lestissään.
maj Broileri, CO
Dulce et decorum est pro patria mori
87-1174200326

Post by 87-1174200326 » Mon, 19.3.2007, 6.29

Blake, mitä kerroit ajoneuvotaisteluiden puutteista sekä taisteluiden päämäärättömyydestä useissa tilanteissa on aivan totta. Mainitsemistasi syistä peliin väsyy ja se jää usein viikoiksi. jopa kuukausiksi pelaamatta. Kuitenkin "se jokin" tässä pelissä kuitenkin vetää aina uudestaan ja uudestaan linjaan. Totuus löytyy lauseesta jonka joku viisas mies on ww2ol:stä sanonut:

"Paskin peli jota tulet koskaan rakastamaan."

Cooppi onnistu varmasti ww2ol:ssä vaikka ei ehkä ihan yhtä helposti kuin ofp:ssä tai armassa. Sopiva squadi alle, yhteissopimus peliajoista, sijoituksista, tehtävistä ja se on siinä. Vaivaahan se vaatii.

Broileri, Kiitos hyvästä vastauksesta. Kirjoituksesi antoi ajattelemisen aihetta. Haluaisin kuitenkin korjata kirjoituksestasi sen, että ww2ol:ssä on laskettu melkoisen hyvin eri ammusten ja kranaattityyppien panssarinläpäisy suhteessa osumakulmaan ja ampumaetäisyyteen. Tästä syystä vaunujen kanssa kikkailu onkin usein nimenomaan optimaalisen ampumaetäisyyden osumakulman hakemista ja tästä seuraa usein miellyttäviä & epämiellyttäviä yllätyksiä puolin jos toisin. Lisäksi Armasta voin sanoa että kaluston helppokäyttöisyyden ja pelattavuuden tavoittelu pelirealismista tinkimällä ei ole mielestäni lainkaan hyvä asia. Todellisesessakin elämässä pst-tykin käyttö, tankilla ajo ja eri panssariajoneuvojen taktinen käyttö on intensiivistä koulutusta ja erikoisosaamista vaativaa puuhaa, taisteluhekon lentämisestä puhumattakaan... Lienemme varmasti yhtä mieltä tästä asiasta. Tästä syystä erikoiskaluston "käyttövaikkeus" ww2ol:ssa ei ole huono asia, koska se palvelee realistista otetta ja tarjoaa erikoistumisvaihtoehtoja erityyppisille pelaajille ja nousujohteisen opettelun ja onnistumisen kokemuksia niitä haluaville henkilöille.
User avatar
BEAT!!
Posts: 748
Joined: Wed, 11.12.2002, 18.27
Location: TAMPERE
Contact:

Post by BEAT!! » Mon, 19.3.2007, 8.48

Wank wrote:Täytyy kyllä sanoa että ww2 online kyllä hakkaa arman mennen tullen. Flashpointtia on tullut louhittua vuodesta 2001, ww2 onlinea vuosi ja armaa kohta viikon verran.
ArmA on kyllä ollut aikamoinen pettymys sisällöltään.
Jaa no pitääkin sitten siirtyä ww2onlineen ja cs:ään.
Hirosima 45
Tshernobyl 86
Windows 95

www.ilvesedustus.com
Valokuvausta
User avatar
Nyrkki
Posts: 49
Joined: Fri, 18.8.2006, 15.57
Location: Hämpton, Finland

Post by Nyrkki » Mon, 19.3.2007, 8.58

BEAT!! wrote:
Wank wrote:Täytyy kyllä sanoa että ww2 online kyllä hakkaa arman mennen tullen. Flashpointtia on tullut louhittua vuodesta 2001, ww2 onlinea vuosi ja armaa kohta viikon verran.
ArmA on kyllä ollut aikamoinen pettymys sisällöltään.

Jaa no pitääkin sitten siirtyä ww2onlineen ja cs:ään.
Traviania, hyvä mies Traviania! Polle alle ja puumiekat tanaan!!!! :D

Siitä ei enää Excelin hurmeinen teurastus parane.... :p
Post Reply